می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

درآمد نظام مهندسی برق

درآمد نظام مهندسی برق پروانه نظام مهندسی، یک پروانه اشتغال به کار بسیار معتبر برای ورود به بازار کار حرفه ای بزرگی در کشور می باشد که با قبولی در آزمون نظام مهندسی برق می توان آن را دریافت کرد؛ ...

پروانه نظام مهندسی، یک پروانه اشتغال به کار بسیار معتبر برای ورود به بازار کار حرفه ای بزرگی در کشور می باشد که با قبولی در آزمون نظام مهندسی برق می توان آن را دریافت کرد؛ در صورتی که فرد دارای پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی، زمان و انرژی مناسبی را به این کار اختصاص دهد، این پروانه میتواند درآمدزایی بسیار خوبی برای فرد مورد نظر ایجاد نماید. درآمدهای حاصل از نظام مهندسی برای فرد دارای پروانه اشتغال به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم بندی می شوند؛ که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم.

نکته بسیار مهمی که بسیاری از داوطلبان این ازمون از آن اطلاع ندارند، امکان قبولی رایگان و بدون هزینه در این آزمون است. با استفاده از «بسته رایگان آزمون نظام مهندسی برق» (کلیک کنید) می توانید بدون یک ریال هزینه از کتاب، فیلم و رفع اشکال آنلاین استفاده کرده و در آزمون قبول شوید و به درآمد عالی برسید.

) درآمدهای مستقیم

این درآمدها، همان درآمدهایی می باشند؛ که مستقیماً بوسیله خود سازمان نظام مهندسی به حساب مهندسین واریز می شود.

الف) ارجاع کار: برای کسب این درآمد، نیازی به فعالیت و تلاش خاصی برای گرفتن پروژه نبوده، و طبق سهمیه و نحوه ارجاعی که قبلاً در مورد آن توضیحات لازم ارائه داده شد، پروژه ها به مهندسین ارجاع می شود. هیات مدیره سازمان نظام مهندسی هر استانی، هر ساله تعرفه خدمات مهندسی را برای مرکز استان تصویب و در سایت سازمان درج می کند. به سایر شهرستان های استان ضریبی از این مبلغ تعلق میگیرد، مثلا 100 درصد یا 90 درصد ازاین مبلغ (که بستگی به نوع شهر از لحاظ بزرگی و کوچکی آن شهر دارد) اعمال می شود.

در ویدیوی رایگان «رازهای موفقیت در آزمون نظام مهندسی برق» (کلیک کنید) به صورت کامل اصول مطالعه هر منبع، تعداد سوالات مطرح شده از منابع و قسمت مهم هر کدام از منابع به صورت تحلیلی ارایه شده است. بدون مشاهده این ویدیو، برنامه ریزی مناسبی برای قبولی نخواهید داشت.

جدول: تعرفه خدمات مهندسی استان تهران در سال ۱۴۰۰ (به ازای هر متر مربع بر حسب ریال)

حق الزحمه هر فرد به صورت زیر محاسبه می شود که متراژ هر پروژه (بستگی به نوع پروژه و تعداد طبقات) در مبلغ هر مترمربع (طبق جدول فوق) ضرب شده که عددی بدست می آید. از عدد بدست آمده، معادل 5 درصد سهم سازمان و 5 درصد نیز بابت مالیات علی الحساب کسر شده؛ و الباقی به حساب مهندس واریز می شود.

چند نکته بسیار مهم در رابطه با درآمد از ارجاع کار

  • این درآمد به هیچ عنوان عدد ثابت و مشخصی نداشته و تابع تعداد ساختمان ها و مهندسین هر شهرستان است.
  • به مهندسین پایه 3 صرفاً پروژه هایی از گروه های الف و ب (طبق جدول فوق) ارجاع می شود. چون عملاً تعداد     ساختمان های زیر 5 طبقه کم می باشد، شاید درآمد این مهندسین، بویژه در شهرهای بزرگ، کم باشد.
  • با بالا رفتن پایه، هم متراژ سهیمه و هم تعداد طبقات مجاز بالا می رود، و از این نظر، درآمد مهندسین با بالا رفتن پایه به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

ب) مجوزها: دومین منبع درآمد مستقیم برای مهندسین، مجوزهایی می باشد که به واسطه داشتن پروانه نظام مهندسی تاسیسات برقی( طراحی و یا نظارت) میتوان دریافت نمود؛ و جدا از ارجاع کار از آن درآمد کسب نمود. سازمان نظام مهندسی در هر استان در زمان های متفاوت، دوره هایی برای اعطای برخی مجوزها با ارگانهای مختلف برگزار مینماید، و به مهندسین مجوزهایی برای انجام برخی امور ارائه داده می شود؛ که این نیز برای  مهندسین درآمدهایی ایجاد می کند. زمان و نحوه برگزاری این دوره ها تابع سیاستها و برنامه های سازمان هر استان است. میزان درآمد سه مجوز ارائه شده به مهندسین دارای پروانه اشتغال به کار در رشته تاسیسات برقی (طراحی و یا نظارت) به صورت رایج عبارتند از:

  • نصب کنتور: میزان درآمد به ازای نصب هر کنتور برق، برابر 100 هزار تومان می باشد.
  • تست ارت (با همکاری شرکت توزیع): میزان درآمد با ازای هر تست ارت، برابر 500 هزار تومان می باشد.
  • اعلام حریق (با همکاری شهرداری منطقه): میزان درآمد تست سیستم اعلام حریق برای هر ساختمان، معادل یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان می باشد.

۲) درآمدهای غیرمستقیم

یکی دیگر از روش های درآمدزایی از پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی، نیاز به فعالیت، آموزش و تلاش دارد. مهندسین بسیاری از میزان درآمد نظام مهندسی گله مند می باشند؛ که کاملاً بحق است. اما تعداد زیادی از مهندسان در حال حاضر به صورت کاملاً حرفه ای با زمینه ای که پروانه نظام مهندسی تاسیسات برقی (طراحی و یا نظارت) برای آنها ایجاد کرده، به درآمدزایی مشغول هستند. درآمدهای این بخش چند برابر درآمد مستقیم بوده، و مهندسین زیادی صرفاً با هدف استفاده از پتانسیل پروانه نظام مهندسی در این بخش، در آزمون شرکت می نمایند.

الف) طراحی: بسیاری از شرکت های حقوقی و مهندسین طراح، که توانایی و زمان لازم را برای ترسیم نقشه های    تاسیسات برقی ندارند؛ طراحی خود را به مهندسین دارای پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی، که دارای تسلط کافی نسبت به نرم افزارهای اتوکد الکتریکال، دیالوکس و رِویت دارند، می سپارند. معمولاً در اینگونه کارها، میزان مبلغ توافق شده به جهت انجام طراحی پروژه ها، فی ما بین اشخاص طراح و شرکت به صورت درصدی بوده، و در حدود 15 الی30 درصد تعرفه سالانه می باشد. تبحر و تسلط کافی در طراحی و محاسبه تاسیسات برقی، بویژه در مجتمع های مسکونی و تجاری بزرگ، بیمارستانها و …، میتواند یک شغل ثابت به صورت دورکاری با درآمدی به میزان بیش از 10 میلیون تومان در ماه را برای این افراد ایجاد نماید.

ب) نظارت: دفاتر فنی حقوقی نظام مهندسی، برای نظارت پروژه ها نیاز به مهندسین مسلط به نظارت تاسیسات برقی دارند. این دفاتر و شرکت ها، به شدت به دنبال ناظرانی هستند که به صورت دائم با آنها همکاری نموده؛ و نظارت پروژه ها را به آنها بسپارند. معمولاً ناظران دارای پروانه پایه 2 و بالاتر، و مهمتر از آن، مهندسینی که دارای دقت بالا و اطلاعات کافی از جزئیات و نحوه نظارت بر پروژه ها باشند، شانس بالایی برای جذب و اشتغال به کار در این شرکتها را دارند؛ که موجب ایجاد درآمدی به میزان بیش از 5 میلیون تومان در ماه برای آنها خواهد شد.

ج) کارهای اجرایی: بسیاری از مهندسین، صرفاً بدلیل اولاً ایجاد ارتباط با سایر مهندسین و شرکت های حقوقی در بخش تاسیسات برقی ساختمان، و ثانیاً ایجاد ارتباط با کارفرماها و شرکت های سازنده، با هدف اجرای پروژه های تاسیسات برقی، به دنبال اخذ پروانه نظام مهندسی تاسیسات برقی (طراحی و یا نظارت) می باشند. معمولاً این افراد میتوانند با قرارگیری در فضای کاری بزرگ و دارابودن تخصص یا داشتن همکارانی در زمینه های زیر، اجرای پروژه ها را نیز برعهده بگیرند:

  • سیستم های جریان ضعیف
  • سیستم ارتینگ و همبندی
  • تأسیسات برقی
  • منابع اضطراری و ایمنی

توجه)

کلیه مطالب این مقاله از «کتاب سبز نظام مهندسی برق» تالیف «مهندس محمد کریمی» از «انتشارات خانه کتاب مهندسین» بوده و هر گونه استفاده از آن صرفا با اجازه کتبی از این انتشارات مجاز است.

مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *