می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

در مجله همراه مکانیک بخوانید: بیمه بدنه خودرو چیست؟

امروزه انواع مختلفی از بیمه‌ها مانند بیمه آتش‌سوزی، بیمه عمر، بیمه زنان خانه‌دار، بیمه خودرو و … وجود دارند. حتی هر کدام از این موارد نیز می‌توانند چندین نوع مختلف داشته باشند. به عنوان مثال بیمه خودرو در کشور ما به سه دسته مختلف بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه حوادث راننده تقسیم‌بندی می‌شود. […]

امروزه انواع مختلفی از بیمه‌ها مانند بیمه آتش‌سوزی، بیمه عمر، بیمه زنان خانه‌دار، بیمه خودرو و … وجود دارند. حتی هر کدام از این موارد نیز می‌توانند چندین نوع مختلف داشته باشند. به عنوان مثال بیمه خودرو در کشور ما به سه دسته مختلف بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه حوادث راننده تقسیم‌بندی می‌شود. از آنجایی که بیمه شخص ثالث در کشور ما اجباری است، اکثر افراد با آن آشنایی دارند. اما بیمه بدنه خودرو و شرایط آن ممکن است برای برخی از افراد موضوعی غریب باشد. در این مطلب که با کمک مجله خودرو همراه مکانیک با بیمه بدنه خودرو و مزایای آن آشنا می‌شویم.

بیمه بدنه خودرو به چه منظوری انجام می‌شود؟

بیمه بدنه خودرو همانطور که از نامش پیداست، قرار است بدنه خودروی شما را در برابر حوادث و اتفاقات ناخواسته بیمه کند. این حوادث شامل هر نوع حادثه‌ای می‌شوند. به عبارت دیگر، شرکت بیمه اهمیتی نمی‌دهد که به چه دلیلی، در کجا و چطور خودروی شما آسیب‌دیده است. اگر شما بیمه بدنه داشته باشید، این شرکت خسارت مربوطه برای تعمیر خودرو را به شما پرداخت خواهد. در این نوع از بیمه، هیچ فرقی ندارد که شما در حادثه رانندگی مقصر باشید یا نه. در هر صورت امکان استفاده از خدمات بیمه برای شما وجود دارد تا بتوانید خسارت‌های وارد شده را جبران کنید. البته مزیت این بیمه این است که حتی اگر در خارج از حوادث رانندگی – مثلاً در یک پارکینگ یا در کنار خیابان- بدنه خودروی شما دچار آسیب شود، باز هم می‌توانید از شرکت بیمه درخواست غرامت کنید.

بیمه بدنه خودرو چه تفاوتی با بیمه شخص ثالث دارد؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که با بیمه شخص ثالث می‌توانند بدنه خودرو را نیز در برابر حوادث بیمه کنند. اما واقعیت این است که بیمه شخص ثالث محدودیت‌های زیادی دارد. از جمله این که اگر در یک حادثه رانندگی به عنوان مقصر شناخته شوید، نمی‌توانید از بیمه خود برای دریافت هزینه تعمیرات خودرو استفاده کنید. به علاوه، آسیب‌هایی که از نظر جسمی به شما به عنوان راننده مقصر وارد شده باشد، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار نمی‌گیرد.

در عوض، بیمه شخص ثالث در زمانی که مقصر حادثه باشید، از طرف شما به تمامی اشخاصی که در این حادثه دچار آسیب شده‌اند، غرامت پرداخت می‌کند. این آسیب می‌تواند مالی باشد یا جسمی. در هر صورت مبلغ غرامت با توجه به نرخ روز که توسط قانون مشخص‌شده است، تعیین شده و به آسیب دیدگان پرداخت می‌شود.

بنابراین همانطور که مشخص است، برخی از هزینه‌ها در بیمه شخص ثالث مشخص نشده است. یعنی راننده مقصر نمی‌تواند از بیمه شخص ثالث خود برای تعمیرات خودرو استفاده کند. از این رو نقش بیمه بدنه خودرو پررنگ‌تر می‌شود. شما می‌توانید در کنار بیمه شخص ثالث، از بیمه بدنه نیز استفاده کنید تا خیالتان را از جهت تعمیرات بدنه خودرو و هزینه‌های سرسام‌آور آن راحت کرده باشید.

بیمه بدنه خودرو اجباری است؟

خیر. بیمه بدنه خودرو کاملاً اختیاری بوده و مالک خودرو در مورد اخذ آن مختار است. این در حالی است که بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه اجباری بوده و حتی نداشتن آن جریمه پلیس را در پی دارد. با این وجود، توصیه می‌شود که در زمان خرید بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه را هم خریداری کنید تا مکمل یکدیگر بوده و هزینه‌های مختلف شما را در زمان بروز حوادث ناخواسته پوشش دهند.

چرا خرید بیمه بدنه برای خودرو مهم است؟

اگر کمی در ماه‌های اخیر به خصوص در نیمه اول سال 99 قیمت خودروها را رصد کرده باشید، متوجه شده‌اید که خودروها در بازه‌های زمانی کوتاه، رشد قیمت چشمگیری دارند. بنابراین کوچک‌ترین خط و خش روی خودرو هم ممکن است برای شما گران تمام شود. به خصوص که با رشد قیمت خودروها، قطعات یدکی آن‌ها نیز گران‌تر شده و تعمیرکاران برای کارهایی مانند صافکاری و رنگ خودرو هم حق‌الزحمه‌های بیشتری طلب می‌کنند. بنابراین در این شرایط اگر بدنه خودروی شما به هر دلیل آسیب ببیند، ممکن است مجبور شوید هزینه‌های هنگفتی را روی دست خودتان بگذارید تا ماشین را مانند روز اول تحویل بگیرید. در این شرایط به نظر می‌رسد بهترین راه برای فرار از چنین هزینه‌های بالایی، پرداخت مبلغی به عنوان بیمه بدنه باشد. این بیمه به شما اطمینان می‌دهد که تا سقف معینی که سالانه با توجه به نرخ تورم تعیین می‌شود، هزینه‌های مربوط به تعمیر بدنه خودروی شما را بر عهده بگیرد.

جمع‌بندی

بیمه بدنه خودرو همانطور که گفتیم راهی مطمئن برای تأمین هزینه‌های مربوط به بدنه خودرو است. البته اگر خودرو حتی به شکل حرفه‌ای تعمیر شده و صافکاری و رنگ شود، باز هم به عنوان یک خودروی تصادفی شناخته شده و از ارزش آن کاسته خواهد شد. البته تشخیص لکه‌رنگ‌ها در بخش‌های مختلف یک خودرو کار هر کسی نیست و نیاز به راهنمایی یک کارشناس خودرو خواهید داشت. در همین راستا می‌توانید از کارشناسان خبره همراه مکانیک بخواهید که کار کارشناسی و قیمت‌گذاری خودروی شما را در محل موردنظرتان انجام دهند. این کارشناسان، با یک تماس تلفنی و در سریع‌ترین زمان ممکن به محل رسیده و با بررسی ریزبینانه، هر نقطه از خودرو که رنگ یا تعویض قطعه صورت گرفته باشد را تشخیص داده و قیمت نهایی خودرو را با توجه به فاکتورهای بازار تعیین می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید وارد سایت hamrah-mechanic.com شوید.

این متن صرفا یک پیام تبلیغاتی است.

مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *