می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

دوربین مدار بسته آسانسور

همانطور که در کل مقالات آموزشی سایت در خصوص موضوعات مختلف صحبت کردیم، اهمیت نصب دوربین مدار بسته در هر مکانی آشکار و واضح است. در این مقاله نیز در خصوص نصب دوربین مدار بسته آسانسور صحبت میکنیم تا از اهمیت نصب دوربین در این مکان نیز آگاه شویم. نصب دوربین مدار بسته در آسانسور یکی […]

همانطور که در کل مقالات آموزشی سایت در خصوص موضوعات مختلف صحبت کردیم، اهمیت نصب دوربین مدار بسته در هر مکانی آشکار و واضح است.

در این مقاله نیز در خصوص نصب دوربین مدار بسته آسانسور صحبت میکنیم تا از اهمیت نصب دوربین در این مکان نیز آگاه شویم.

نصب دوربین مدار بسته در آسانسور

یکی از نقاط مهم و پر تردد در ساختمان ها آسانسور ها میباشد. آسانسورها معمولا جزء نقاط کور و نادیده گرفته شده در آسانسورها به شمار می آیند که سارقین حداکثر استفاده از این محل را برای انجام اعمال و سرقت های خود میکنند.

احتمال ایجاد مزاحمت و یا سرقت در آسانسورها باعث گشته تا نصب دوربین مدار بسته در آسانسور ها امری ضروری و مهم برای عموم باشد.

دوربین مدار بسته آسانسور انواع گوناگونی دارد که در ادامه به معرفی و توضیح آنها میپردازیم.

دلیل اهمیت نصب دوربین مدار بسته در آسانسور

در این قسمت از مقاله سعی بر این داریم تا از اهمیت لزوم وجود دوربین مدار بسته آسانسور صحبت کنیم تا اگر شک و تردیدی برای نصب دوربین در این محیط کوچک را دارید کاملا برطرف گردد.

یکی از دلایل مهم و ضروری نصب دوربین مدار بسته در آسانسور این است که اگر در آن ساختمان سرقت و یا رخدادی صورت گیرد میتوان از ابتدا تا انتهای سرقت را در اختیار پلیس قرار داد.

از دیگر دلایل اهمیت نصب دوربین در آسانسور میتوان به ایجاد انیت برای افراد اشاره کرد. آسانسور محیط کوچکی است که با وجود دوربین مدار بسته در آن، امنیت و آرامش خاطر بیشتری برای عموم در حین استفاده بوجود می آید.

یکی دیگر از دلایل نصب دوربین مدار بسته آسانسور این است که از وقوع خرابکاری و صدمه زدن به آسانسور توسط افراد سودجو میتوان جلوگیری کرد و در هزینه نگهداری از آسانسور صرفه جویی نمود.

چرا برخی از آسانسورها دوربین مدار بسته ندارند؟

با وجود بیان اهمیت نصب دوربین مدار بسته در آسانسور، شاهد هستیم که بسیاری از آسانسور ها دوربین مدار بسته ندارند زیرا در هنگام ساخت آسانسور در ساختمان ها هیچکدام یک از آنها دوربین مدار بسته ندارند و باید کارفرما بعد از ساخت آسانسور دوربین مدار بسته را نصب کند، به همین دلیل اغلب کار فرما ها از نصب آن صرفه نظر میکنند.

اما در برخی از ساختمان های مسکونی و اداری حمل بار از طریق آسانسور غیر قانونی است، پس برای نظارت بر این امر نیز باید از دوربین مدار بسته استفاده کنند.

در برخی از موارد شاهد هستیم که برای ایجاد ترس سارقین برچسب دوربین مدار بسته آسانسور وجود دارد که در اصل دوربینی در آسانسور نصب نشده و برعکس این موضوع نیز صادق است؛ یعنی در برخی از مکان ها شاید هیچ علامت و نشانه ای برای اعلام وجود دوربین مدار بسته آسانسور نباشد اما برای ایجاد امنیت و نظارت بیشتر از یک دوربین مدار بسته کوچک و نامحسوس استفاده کنند.

انواع دوربین مدار بسته آسانسور

برای نصب دوربین مدار بسته در آسانسور میتوان هم از دوربین های آنالوگ و هم از دوربین های ip استفاده کرد، اما به دلیل کیفیت تصویر بالا در دوربین های تحت شبکه ip پیشنهاد میشود که در آسانسور ها نیز از این نوع از دوربین های مدار بسته استفاده کنید.

اگر بخواهیم به طور کامل تری توضیح دهیم میتوان از دوربین های مکعبی، دام، بولت، دید در شب و یا 360 درجه در آسانسور ها استفاده کرد اما از بهترین مدل ها برای نصب دوربین مدار بسته در آسانسور، دوربین سه گوش و یا مثلثی است.

همچنین نوع دیگر دوربین های مناسب آسانسور، دوربین های مدار بسته توکار میباشند ه معمولا در دیواره آسانسور و در قسمت بالای دکمه ها قرار میگیرد که این نوع از دوربین ها معمولا دارای لنز نشکن و مقاومی میباشند.

نکات مهم در نصب دوربین مدار بسته آسانسور

همانطور که میدانید سارقین و مجرمین با استفاده از وسایل مختلف مانند فندک، اشیاء نوک تیز و … همیشه سعی بر خراب کردن و از بین بردن دوربین های مدار بسته و سیستم های امنیتی و نظارتی دارند. ره همین دلیل برای نصب دوربین مدار بسته آسانسور باید به نکاتی توجه کرد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم :

1 – زاویه دید دوربین

از مهمترین نکات حائز اهمیت نصب یک دوربین مدار بسته در آسانسور زاویه دید دوربین مدار بسته است که معمولا حداقل زاویه افقی دوربین باید 82 درجه و حداقل زاویه عمودی دوربین 44 درجه باشد. با رعایت این اعداد به خوبی کل کابین آسانسور تحت نظارت دوربین مدار بسته قرار میگیرد.

2 – استفاده از دوربین مدار بسته ضد ضربه

به دلیل محیط کوچک کابین آسانسور، دوربین مدار بسته نیز در ارتفاعی قرار دارد که به راحتی قابل دسترس مجرمین قرار میگیرد، از این رو نصب در انتخاب دوربین مدار بسته آسانسور باید دقت ویژه ای داشته باشیم تا از یک دوربین محکم و ضد ضربه استفاده کنیم.

3 – دارا بودن قابلیت WDR

یکی از نکات حائز اهمیت در نصب دوربین مدار بسته آسانسور دارا بودن تکنولوژی WDR در دوربین است. چرا که دوربین مدار بسته در آسانسور هم ارتفاع لامپ آسانسور نصب میشود، به همین دلیل امکان دارد که بازتاب نور لامپ در دوربین باعث از بین رفتن کیفیت تصاویر شود پس با انتخاب دوربین مدار بسته ای که قابلیت WDR را داشته باشد از کیفیت تصاویر اطمینان خاطر کسب میکنیم.

4 – دارا بودن قابلیت صدای دو طرفه

علاوه بر داشتن تصاویر با کیفیت، ضبط صدا واضح نیز از اهمیت بالایی در نصب دوربین مدار بسته آسانسور دارد. همچنین دارا بودن این قابلیت علاوه بر شناسایی سارقین یک کاربد مهم دیگر دارد که اگر آسانسور سیستم اینترکام را نداشته باشد، تنها راه ارتباطی افراد درون آسانسور با بیرون ضبط صدا و صحبت دو طرفه با دوربین مدار بسته است.

5 – دارا بودن قابلیت های هوشمند دوربین مدار بسته

از دیگر نکات مهم نصب دوربین مدار بسته آسانسور داشتن قابلیت هایی همچون تشخیص تغییر زاویه، تشخیص خطای فوکوس و … است که در صورت اتفاق افتادن هر یک از آنها، دوربین مدار بسته به کاربر هشدار میفرستد.

قوانین مهم در نصب دوربین مدار بسته آسانسور

برای نصب یک دوربین مدار بسته در آسانسور باید قوانینی را طبق اصول رعایت کرد تا در ادامه با مشکل قانونی مواجه نشویم:

قانون اول

اگر صد نصب دوربین مدار بسته در محل مسکونی خود را دارید باید همسایگان خود را از این موضوع مطلع سازید.

قانون دوم

نصب دوربین مدار بسته در آسانسور و مشاعات در ساختمان های چند واحده باید با رضایت کتبی تمام ساکنین صورت گیرد.

قانون سوم

برای نصب دوربین مخفی در آسانسور و دیگر مکان ها باید از مراجع قانونی مجوز رسمی داشته باشند.

قیمت دوربین مدار بسته آسانسور                                                                    

همانطور که در قسمت های بالا اشاره کردیم میتوان از انواع مختلف دوربین های مدار بسته برای آسانسور استفاده کرد که هر کدام از آنها بنا بر قابلیت ها و کاربرد هایی که دارند قیمت های مختلفی را دارا میباشند.

برای داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت میتوانید با مشاورین فروش شرکت چشمان بیدار آریا در تماس باشید.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با هر آنچه که باید در خصوص نصب دوربین مدار بسته آسانسور بدانید مطرح کنیم و انواع دوربین های مناسب نصب در این محیط را به شما معرفی نمایم. در صورت هر سوال و یا نصاب برای نصب انواع دوربین های مدار بسته خود میتوانید از تیم حرفه ای شرکت چشمان بیدار آریا کمک بگیرید.

مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *