می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

راهنمای صفر تا صد خرید بهترین دریل برقی و شارژی

یکی از نیازهای اساسی در ساخت‌وساز سوراخ کردن سطوح مختلف و ایجاد حفره است. امروزه استفاده از دریل برقی و شارژی باعث شده  است که انجام بسیاری از امور ساختمان‌سازی و صنایع مختلف بسیار راحت‌تر از گذشته باشد. اگر شما در حال کار بر روی یک پروژه ساختمانی، یک کارگاه صنعتی یا حتی ساختن اسباب […]

یکی از نیازهای اساسی در ساخت‌وساز سوراخ کردن سطوح مختلف و ایجاد حفره است. امروزه استفاده از دریل برقی و شارژی باعث شده  است که انجام بسیاری از امور ساختمان‌سازی و صنایع مختلف بسیار راحت‌تر از گذشته باشد. اگر شما در حال کار بر روی یک پروژه ساختمانی، یک کارگاه صنعتی یا حتی ساختن اسباب و وسایل خانگی باشید، به ابزار کارآمدی مانند دریل حتماً نیاز خواهید داشت. در این مقاله به نکات مهم در خرید دریل، قیمت دریل برقی و شارژی و ویژگی‌های دریل خوب پرداخته‌ایم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

دریل چیست؟
دریل ابزاری است که برای ایجاد سوراخ در سطوح مختلف یا محکم کردن اتصالات به کار می‌رود. شما باتوجه‌به نوع کاری که می‌خواهید با این ابزار انجام دهید به دریل متفاوتی نیاز دارید. شما می‌توانید از دریل برای ایجاد سوراخ در انواع سطوح مانند دیوار، گچ، آجر، فلز، سیمان و حتی بتن استفاده کنید. همچنین انواع دیگر آن برای تخریب و باز و بسته کردن پیچ، همزن و… به کار می‌رود.

انواع دریل 

1- دریل‌های برقی

این نوع دریل انرژی موردنیاز خود را مستقیماً از طریق برق تأمین می‌کند. یکی از مشکلاتی که این نوع دریل دارد، طول کابلشان است. چون این نوع دریل فقط در مکان‌هایی که به برق دسترسی دارند قابل‌استفاده است. قدرت این دریل‌ها معمولاً بیشتر از دریل‌های بی‌سیم است.

2- دریل شارژی

دریل‌های شارژی با باتری کار می‌کنند. این نوع دریل‌ها معمولاً قادرند که سرعت و گشتاور را کنترل کنند. این ویژگی در کنار قابلیت تغییر جهت چرخش، این دستگاه‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده به‌عنوان پیچ‌گوشتی بی‌سیم تبدیل کرده است. ازآنجاکه این دریل‌ها حجم کمتری نسبت به نوع باسیم دارند و درعین‌حال نیازی به استفاده از جریان مستقیم ندارند و معمولاً باتری اضافی دارند، می‌توان از آنها در هرکجا استفاده کرد.

3- دریل‌های ساده

رایج‌ترین دریل‌های موجود در بازار، دریل‌های ساده هستند که می‌توانید از این ابزار برای کارهای مختلف مانند حفاری انواع فلزات، چوب، سنگ و آجر، پلاستیک و همچنین پیچ باز و بسته استفاده کنید. به‌عبارت‌دیگر، این دریل‌ بهترین گزینه برای انجام کارهای ساده منزل و کارگاه‌های کوچک است.

4- دریل‌های چکشی

این نوع دریل‌ها، دریل‌های قدرتمندی هستند که برای کارهای سنگین‌تری مانند حفاری سنگ و سرامیک مناسب هستند. مکانیسم این دستگاه به‌گونه‌ای است که هنگام چرخش مته، عمود بر سطح برخورد می‌کنند. چنین قابلیت‌هایی قدرت نفوذ آنها را افزایش می‌دهد و بنابراین دارای کارایی لازم برای کار با سطوح سخت‌تر و فشرده‌تر هستند.

5- دریل گیربکسی

دریل‌های گیربکسی نوعی از دریل‌های برقی هستند که گیربکس مجزا دارند و تنهٔ آن‌ها نیز به‌صورت فلزی ساخته می‌شود. دریل‌های گیربکسی به دلیل قدرتمند بودن و سیستم قوی‌تری که در آن‌ها به کار رفته‌اند، به این نام معروف شده‌اند. دریل‌های گیربکسی معمولاً قابلیت چکشی نیز دارند و نسبت به دریل‌های چکشی ساده، قدرت بالاتری در ضربه زنی دارا هستند.

6- دریل‌های بتن‌کن

از این نوع دریل برای سوراخ‌کاری و تخریب دیوارهای سخت و سطوح از جنس بتن استفاده می‌شود. قدرت بالای این دریل باعث می‌شود، ‌ برای عملیات تخریب در ساختمان‌ها مناسب باشد. همچنین این نوع دریل‌ها دارای مته گیر و قلم گیر پیشرفته نیز هستند که می‌تواند تا حدی برای تخریب نیز استفاده شود. علاوه بر این از این دریل‌ها برای سوراخ‌کاری کوچک روی بتن نیز استفاده می‌شود. در طراحی این دریل از سیستم ضد لرزش AVS استفاده شده که تا حد زیادی لرزش را در حین کار دفع می‌کند. 

7- دریل‌های ستونی دریل ستونی معمولاً برای حفاری و سوراخ‌کاری روی میز و یا سطوح موردنظر شما نصب می‌شود. ‌این دریل کاملاً ثابت بوده و سطوحی که می‌خواهید در آنها سوراخ‌کاری را انجام دهید باید در زیر دستگاه قرار بگیرد. دریل ستونی در گاراژ یا کارگاه به‌صورت ثابت قرار می‌گیرد. ‌ این دریل دارای پایه‌ای ضخیم و عمودی است که موتور به آن وصل می‌شود. برای بالا و پایین بردن مته در بسته‌بندی این دریل‌ها یک اهرم یا فلکه قرار داده شده است که با استفاده از آن می‌توان مته را به بالا و پایین حرکت داد و سوراخ‌کاری را بدون کوچک‌ترین خطا انجام داد.دریل ستونی، سنگین و تقریبا گران‌قیمت است و فضای زیادی را اشغال می‌کند.اما قدرت و دقت بالای این ابزار به خوبی می‌تواند این مشکلات را جبران کند.

ویژگی‌هایی که در خرید دریل باید در نظر بگیرید

1- سه نظام و اندازه مناسب آن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید دریل باید در نظر بگیرید توجه به سه نظام و اندازه آن است که در واقع انواع مته و سری‌ها بر روی آن بسته می‌شوند که معمولاً اندازه سه نظام روی آن حک می‌شود به‌عنوان‌مثال در سه نظام ۱۰ میلیمتری از مته‌های ۱۰ میلیمتر و کوچک‌تر می‌توان استفاده کرد.

2- قدرت دریل و قابلیت چکشی

نکته دیگری که در هنگام خرید دریل باید توجه کرد، قدرت آنها است. قدرت دریل‌های برقی برحسب وات (w) و قدرت دریل‌های شارژی بر حسب ولتاژ (v) مشخص می‌شود. همچنین قابلیت چکشی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با اعمال نیروی بیشتر و پرتکرار، عمل دریل کاری به‌آسانی انجام شود؛ این عمل مخصوص کار روی سطوح نسبتاً سخت است.

3- طراحی دریل

طراحی دریل‌ها به دودسته دریل‌های T شکل و دریل‌های تفنگی تقسیم می‌شوند. در دریل‌های T شکل (شارژی) وزن دریل به نحوی پخش شده است تا فشار کمتری به مچ دست وارد شود. اما طراحی دریل‌های برقی به‌صورت تفنگی است که دسته دریل در قسمت انتهایی دریل قرار دارد.

4- سرعت چرخش دریل و قابلیت تنظیم آن

سرعت چرخش، نقش مهمی در اعمال نیرو برای کار در سطوح مختلف دارد که غالباً این سرعت برحسب دور در دقیقه محاسبه می‌شود؛ قابلیت گردش به دو صورت انجام می‌شود:

در حالت اول معمولاً سرعت کمتر از ۴۰۰ دور در دقیقه است و دریل بیشتر حالت قدرتی دارد. اما در حالت دوم دریل با حفظ قدرت سرعت بیشتری اعمال می‌کند. معمولاً این سرعت بالاتر از ۷۰۰ دور در دقیقه است.

5- ابعاد، ارگونومی و ابعاد دریل

یکی از عوامل ظاهری مهم در انتخاب دریل طراحی بدنه و ارگونومیک بودن ابزار است. در برخی موارد زمان زیادی را صرف کار با دریل می‌کنید پس باید به ارگونومی و وزن دریل توجه بیشتری داشته باشید. اگر مچ دستتان به‌اندازه کافی قدرت ندارد، دریل سنگین و بزرگ انتخاب درستی نیست؛ درنتیجه دریل‌هایی با وزن کمتر از ۱.۲ کیلوگرم، انتخاب مناسبی برای دریل خانگی و انجام امور سبک هستند.

6- امکانات جانبی

در هنگام خرید دریل شارژی باید به امکانات جانبی آن توجه کرد. امکاناتی جانبی شامل دسته کمکی و خط‌کش تنظیم، باتری اضافه برای دریل‌های شارژی، کیف همراه، انواع سر مته، چراغ LED و… هستند.

7- قیمت دریل

یکی دیگر از نکات مهم در خرید دریل قیمت آن است. عوامل مختلفی بر روی قیمت دریل تأثیر دارند ازجمله  برند و نام شرکت تولیدکننده یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. شارژی و یا برقی بودن، قابلیت چکشی، امکانات جانبی چون باتری‌های به‌روز از دیگر عوامل هستند. بنابراین در هنگام خرید دریل دقت لازم و کافی را داشته باشید. قیمت دریل رونیکس، آروا، توسن و سایر برندهای بازار را در آرتا الکتریک مشاهده و با هم مقایسه کنید. مجموعه آرتا الکتریک در این زمینه فوق‌العاده است و شما می‌توانید هر سؤالی که داشتید با کارشناسان آرتا الکتریک در ارتباط باشید تا آنها در کمترین زمان بهترین پاسخ را به شما عزیزان بدهند و در امر خرید، راهنمای شما باشند. 
https://artaelectric.ir/

مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *