می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

آموزش نقشه خوانی P&ID

آموزش نقشه خوانی P&ID: دياگرام لوله گذاري و تجهيزات Piping and Instrumentation  Diagram از علامتها براي نشان دادن اتصال بين تجهيزات، حسگر ها و شيرها در يك سيستم كنترلي استفاده ميكند. بخشهايي كه در زير خواهند آمد اطلاعات كه قبل از كشيدن  P&IDلازم است بدانيد به صورت خلاصه فراهم می کند . PFD Vs P&ID […]

آموزش نقشه خوانی P&ID: دياگرام لوله گذاري و تجهيزات Piping and Instrumentation  Diagram از علامتها براي نشان دادن اتصال بين تجهيزات، حسگر ها و شيرها در يك سيستم كنترلي استفاده ميكند. بخشهايي كه در زير خواهند آمد اطلاعات كه قبل از كشيدن  P&IDلازم است بدانيد به صورت خلاصه فراهم می کند .

PFD Vs P&ID
P &IDممكن است اغلب با (Process Flow Diagram) PFD اشتباه گرفته شود. P&ID و PFD معمولااز نمادهاي يكسان براي نشان تجهيزات استفاده ميكنند، اگرچه آنها هدف متفاوتي را برآورد ميكنند و اطلاعات متفاوتي را تامين ميكنند. هدف  PFDاين است كه در هنگام بهرهبرداري نشان دهد يك فرآيند دقيقا چه كاري انجام ميدهد و P&ID تمام كنترلرها، نوع شيرها و موادي كه در يك ساختار استفاده شده اند را به نمايش ميگذارد .

اطلاعاتي كه در  P&IDثبت ميشوند :

اطلاعات زير در P&IDبه طور مشخص و واضح داده ميشود كه در PFD مشاهده نميشود :

تمام شیرها و انواع آن

کنترلر های موجود

معماری کنترلرها

قطر ، جنس و مشخصات عایق لوله

جنس تجهیزات ساختار

استفاده هاي P&ID
توسعه متدلوژي عملياتي
توسعه فلسفه امنيت و حفاظت
اساس برنامه ريزي و كنترل
سند ارتباطي براي چگونگي كاركرد فرآيند استفاده به عنوان اساس طراحي تجهيزات، لوله، تخمين هزينه و خريد  براي ارزيابي ساختار فرآيند  آموزش كاركنان به كار رفتن به عنوان آرايش مفهومي كارخانه فراهم كردن زبان مشترك براي بحث كردن در مورد عملكردهاي كارخانه
مشخصات P&ID
توسط قسمتهاي مشخص واحدهاي صنعتي گروه بندي ميشود همه اتصال بين سنسورها و محركها را نمايش ميدهد يك شماتيك كلي- نه آرايش يا مقياس بودن. بايد توجه داشت كه P&ID به طور مشخص اشاره نميكند به :
ارتفاع يكسان تجهيزات، اندازههاي نسبي، مقعيت قرار گيري شيها در تجهيزات، تجهيزات چقدر به هم نزديك هستند و انواع و محل پره .ها همچنين مشابه دياگرام كنترل و يا      incidence نيستند. اين نوع اطلاعات ميتوانند ديده شوند در نقشه آرايش كلي كارخانه (ميتواند هم ديد ماهوارهاي باشدكه فاصله بين واحد ها را نشان ميدهد يا برشي از ساختمان كه ارتفاع واحدها رانشان ميدهد اي ) نقشه هاي ساختماني مثل نقشه هاي كارخانه بايد واضح و بدون درهم ريختگي باشد.
بايد منظم و يكنواخت باشد P&ID به طور گسترده در صنعت استفاده ميشود براي سنديت دادن به اطلاعات واحد صنعتي اين اسناد لازم است كه به سادگي توسط هر فردي كه با شركت كار ميكند خوانده شود و به راحتي بتوان آن را به شخص ديگري توضيح داد. بدون علامتگذاريهاي استاندارد خيلي مشكل است كه از يك واحد صنعتي به واحدي ديگر برويد و P&ID ها را بفهميد.
معمولا خيلي محرمانه هستند و دسترسي به آنها محدود است چرا كه ميتوان براي بازسازي فرايند از آنها استفاده كرد .

نام فایل : 1-آموزش نقشه خوانی P&ID

اندازه فایل : 1.48mb

دانلود رایگان

دانلود رایگان این فایل صرفا برای کاربرانی است که وارد شده‌اند. چرا عضو سایت نمی‌شوید تا دیگر این پنجره را نبینید و مستقیم دانلود کنید؟! - ورود به سایت
دانلود فایل دانلود این فایل صرفا برای کاربران وارد شده است.
مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *