می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

تابلو برق صنعتی چیست؟ راهنمای نصب و عیب یابی

تابلوهای برق از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات الکترونیکی مراکز صنعتی مختلف است که در صورتی که دچار خرابی شود می تواند ضررهای جدی را به آن مرکز و تاسیسات آن وارد نماید. تابلو برق صنعتی دارای اجزای گوناگونی است که هر یک وظیفه خاصی دارد؛ مثلا تابلو خازن از قطعات مهم تابلو برق ها هستند […]

تابلوهای برق از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات الکترونیکی مراکز صنعتی مختلف است که در صورتی که دچار خرابی شود می تواند ضررهای جدی را به آن مرکز و تاسیسات آن وارد نماید. تابلو برق صنعتی دارای اجزای گوناگونی است که هر یک وظیفه خاصی دارد؛ مثلا تابلو خازن از قطعات مهم تابلو برق ها هستند که نقش مهمی در مدیریت مصرف و هزینه برق دارد. شرکت ساتل تابلو آسیا یکی از مجموعه های معتبر در زمینه ارائه خدمات مربوط به تابلو برق است. می توانید برای دریافت مشاوره و خرید تابلو برق به این مرکز مراجعه کنید. در این مقاله بیشتر در مورد نصب تابلو برق صنعتی و عیب یابی این تجهیز صحبت می کنیم.

تابلو برق صنعتی چیست؟

تابلو برق صنعتی انواع گوناگونی دارد و که از جنس بدنه متفاوتی ساخته شده است. تجهیزات و قطعات مختلفی در داخل این تابلو برق نصب می شوند که هر یک وظیفه خاصی دارند. مکحفظه تابلو برق می تواند ایمنی افرادی که با ان کار می کنند را در برابر برق گرفتگی تامین کند. همچنین تابلو برق ها به واسطه محفظه ای که دارند می توانند قطعات درون خود را در برابر عوامل محیطی حفظ کنند. هدف استفاده و خرید تابلو برق جلوگیری از وارد شدن شوک و محافظت از قطعات داخل آن و سوییچ کلیدها، دستگیره ها و نمایشگرها است.

ساخت تابلو برق با هدف زیبایی می تواند توسط متریال گران تر و شیک تر انجام شود. علاوه بر این تابلو برق صنعتی به دلیل داشتن ویژگی های خاصی چون جلوگیری از اتلاف گرما، اختلال فرکانس های رادیویی و محافظت در برابر تخلیه الکترواستاتیکی یک وسیله مهم کاربردی در مراکز صنعتی و ساختمانی است.

عیب یابی تابلو برق صنعتی اصلی

برای عیب یابی تابلو های برق صنعتی باید فرد متخصص با عملکرد تابلو برق و اجزای آن آشنا باشد. مثلا اگر در یک تابلو برق چندین کنتاکتور استفاده شده باید هدف از به کارگیری آن کنتاکنتور را بداند؛ زیرا ممکن است یک کنتاکتور برای المنت های دستگاه و دیگری برای راه اندازی موتور کاربرد داشته باشد.

در صورتی که با تجهیزات تابلو برق آشنایی ندارید باید دیتا شیت آن قطعه را مطالعه کنید. زیرا در بیشتر تابلوهای برق یا جعبه های راه انداز، کنترل فاز وجود یا رله دارای مدارات خاص و ولتاژ تغذیه متفاوتی هستند که باید به آن ها توجه کرد.

معمولا تابلو برق اصلی از تجهیزات مختلفی شامل شینه ها و باسبار ها , کلید های اتوماتیکMCCB  اصلی, کلید های اتوماتیکMCCB  فرعی, کلید های مینیاتوری MCB و انواع فیوز ها از قبیل فیوز چاقویی، فیوز پیچاز تشکیل شده اند. اگر کلید اصلی دچار مشکل شود به این معنی است که کلید اصلی در حالت فالت قرار گرفته که در این حالت زبانه کلید اتوماتیک MCCB در قسمت وسط قرار می گیرد.

برای عیب یابی و رفع این مشکل باید بررسی شود فالت از چه جهت به این کلید وارد شده است. فالت می تواند برای اضافه بار، اتصال کوتاه، از سوی تیغه های کمکی داخل کلید صادر شود یا به دلیل خرابی خود کلید اصلی اتفاق افتاده باشد. فالت به دلیل هر یک از این موارد که رخ داده باشد باید با در نظر گرفتن ایمنی کلید را وصل کنیم تا بتوانیم با امنیت کامل خطا را شناسایی کنیم.

برای عیب یابی باید تمام کلیدها و فیوزها را قطع کرد تا از روی کلید بار برداشته شود. در مرحله بعد بایستی با رعایت نکات ایمنی تمامی اتصالات باسبار بررسی شوند. همچنین برای اینکه لوز کانکشن ایجاد نشود باید از اتصال درست فیوزها و کلیدها با باس بار مطمئن شد. در مرحله سوم کلید اصلی را از لحاظ سالم بودن بررسی می کنیم. برای این کار باید در ورودی کلید اختلاف بین تمام فازها با مولتی متر اندازه گیری کرد که دو فازه نباشند و باید تمام مقدارها برابر باشند.

در مرحله چهارم به بررسی ورودی و خروجی کلید می پردازیم تا از محکم بودن اتصالات و فیکس بودن سیم ها و کابل ها در محل اتصال اطمینان حاصل شود. در ادامه باید همه خروجی های تابلو برق صنعتی به سمت بیرون بررسی شود تا در مسیرها کابل ها دچار اتصالی و آسیب نشوند و اتصالات کوتاه رخ ندهد. تمام مراحل بالا باید توسط دستکش های عایق، لباس و کفش ایمن و مناسب و در حالت قطعی کلیدها و فیوزها انجام شود. بررسی فیوزها و کلیدها و اطمینان از سلامت آن ها و متصل کردن آن ها. در صورت خرابی در هر یک از فیوزها باید خروجی این فیوز بررسی شده تا اضافه جریان و اتصالات رفع شوند. در صورتی که در هنگام وصل کلید اصلی اشتباهی زخ دهد ممکن است خطرات جانی به دنبال داشته باشد. برای جلوگیری از این خطرات باید عیب یابی تابلو برق صنعتی توسط متخصص با وسایل ایمنی انجام شود.

عیب یابی تابلو برق خازنی

در تابلو خازن برای بررسی کابل های قدرت و سیم ها باید جانب احتیاط رعایت شود. در این تابلوهای برق باید همراه قطع کردن کلید باید بار خازن ها هم تخلیه گردد. اگر این بار تخلیه نشود در صورت تماس فردی با تابلو خطر قطع عضو و مرگ وجود دارد. یکی از ایرادات تابلو خازن سیم بندی اشتباه در تابلو فرمان برق و تنظیم نادرست رگولاتور است. تنظیم این قطعه با توجه به نوع رگولاتور، تعداد پله ها و کسینوس فی انجام می شود. در تابلو برق صنعتی خازنی معمولا فرمان ها از سوی رگولاتور صادر می شود و برای بررسی این تجهیز زمان بروز خطا اولویت دارد.

نکات مهم نصب تابلو برق ساختمان

از لحاظ نحوه نصب تابلو برق صنعتی به دو صورت دیواری و ایستاده نصب می شود. در ادامه نکات مهمی را در مورد نصب تابلو برق بیان می کنیم.

  1. تعیین محل نصب برای استفاده از تابلوهای IPدار و یا فاقد IP
  2. با توجه به اندازه مرکز یا نوع دیواری که می خواهیم تابلو برق صنعتی را نصب کنیم باید خرید تابلو برق توکار با روکار را در دستور کار قرار دهیم.
  3. در صورتی که انتخاب شما تابلوی توکار است باید محل نصب را از قبل مشخص کنید.
  4. تعیین ارتفاع نصب تابلو برق بسیار اهمیت دارد
  5. تهیه ابزارهای موردنیاز برای نصب با توجه به جنس تابلو و ضخامت و وزن آن.  معمولا تابلو برق فلزی از ورق هایی با ضخامت ۱، ۱.۲۵، ۱.۵، ۲ و ۲.۵ ساخته شده اند.
  6. در هنگام نصب تابلو باید جهت باز شدن درب تابلو برق صنعتی نیز مورد توجه قرار گیرد.
  7. قبل از نصب تابلو برق باید اجزایی که باید داخل آن نصب شوند مشخص کرد.

جمع بندی

همان طور که گفتیم تابلو برق صنعتی از دسته تجهیزات الکترونیکی مهم در مراکز مسکونی و صنعتی است که وظیفه تامین و توزیع برق آن سیستم را بر عهده دارد. عوامل مختلفی می تواند موجب خرابی و مشکل در این تجهیز شده و شبکه برق مرکز را تحت تاثیر قرار دهد. همیشه برای تهیه یا تعمیر تابلو برق از مراکز و نمایندگی های معتبر متخصص در این حوزه کمک بخواهید. مراجعه به نمایندگی های غیر معتبر می تواند مشکلات زیادی را در مورد خرید و تعمیر تابلو برق بده دنبال داشته باشد و سبب هدر رفت هزینه شود. برای خرید تابلو برق با کیفیت و دارای ضمانت به بهترین شرکت تولید کننده تابلو برق یعنی شرکت ساتل تابلو آسیا و سایت این مجموعه مراجعه کنید.

مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *