می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

تفاوت استابلایزر و ترانس ولتاژ چیست؟ حفاظت از تجهیزات برقی با استابلایزر و ترانس

همه ما بارها در زندگي روزمره با نوسانات جريان برق روبه‌رو شده‌ايم. كم يا زياد شدن نور لامپ، چشمك زدن يا پريدن صفحه نمايش كامپيوتر يا تلويزيون و… نشانه‌هايي از نوسانات جريان يا ولتاژ بر تجهيزات الكترونيكي مورد استفاده ما مي‌باشند. اين نوسانات اگر شديد باشند مي‌توانند به يكباره سبب آسيب جدي به دستگاه و […]

همه ما بارها در زندگي روزمره با نوسانات جريان برق روبه‌رو شده‌ايم. كم يا زياد شدن نور لامپ، چشمك زدن يا پريدن صفحه نمايش كامپيوتر يا تلويزيون و… نشانه‌هايي از نوسانات جريان يا ولتاژ بر تجهيزات الكترونيكي مورد استفاده ما مي‌باشند. اين نوسانات اگر شديد باشند مي‌توانند به يكباره سبب آسيب جدي به دستگاه و حتي اگر شديد نيز نباشند در بلند مدت باعث كاهش طول عمر دستگاه مورد نظر شوند. به همين دليل جهت پيشگيري از آسيب‌هاي ناشي از نوسان برق از يك سري سيستم‌هاي حفاظتي استفاده مي‌شود.

 

 

چطور تجهيزات برقي خود را بيمه كنيم؟

براي جلوگيري از صدمات ناشي از نوسانات برق بايستي از تجهيزاتي مانند استابلايزر در ورودي برق وسايل الكترونيكي استفاده كرد. اگر نمي‌دانيد كه استابلايزر چيست و چه كاربردي دارد در ادامه توضیح کاملی ارائه خواهد شد.

استابلايزر در حقيقت دستگاهي است كه تضمين تغذيه يك دستگاه را از جريان الكتريسيته فاقد نوسان بر عهده دارد. هرگونه افزايش، كاهش و تغييرات لحظه‌اي سطح ولتاژ از طريق مدارات حفاظتي استابلايزر فيلتر شده و به اين ترتيب وسيله برقي مورد نظر از هرگونه آسيب مصون مي‌ماند. استابلايزر از طريق سيستم ريزپردازنده‌اش ولتاژ ورودي را محاسبه مي‌كند و هر مقدار افزايش يا كاهش ولتاژ را با دقتي بالا اندازه‌گيري كرده و اقدام به اصلاح آن مي‌كند. استابلايزرها در انواع و اندازه‌هاي گوناگون توليد مي‌شوند. استفاده از اين سيستم‌هاي حفاظتي مزاياي زير را شامل مي‌شود.

  • تثبيت ولتاژ برق شهري: همانطور كه گفتيم برق شهر شامل نوسانات زيادي است. استابلايزر با حذف اين نوسانات و تثبيت جريان برق به بالا بردن طول عمر و راندمان دستگاه مورد نظر كمك مي‌كند.
  • حفاظت در برابر اتصال كوتاه: در صورت بروز هرگونه اتصالي در خروجي يا مدار های داخلي استابلايزر، سيستم توسط ميكروكنترلر تعبيه شده در آن خروجي برق را قطع مي‌كند و از رسيدن هرگونه آسيب به وسيله برقي جلوگيري مي‌كند.
  • كاهش برق مصرفي: افت ولتاژ در سيستم‌هايي نظير الكتروموتورها سبب اختلال در عملكرد و كاهش قابل توجه قدرت نامي و راندمان آ‌ن‌ها شده كه در نتيجه اتلاف انرژي افزايش مي‌يابد. استفاده از استابلايزر از اين اتفاقات پيشگيري كرده و مصرف برق را به مقدار قابل توجهي كاهش مي‌دهد.
  • حفاظت در برابر صاعقه

 

 

کدام نوع استابلایزر برای ما مناسب است؟

از آنجا که استابلایزرهای ولتاژ دارای انواع گوناگونی هستند، باید پیش از خرید استابلایزر به نوع تکنولوژی آن توجه کنیم تا دقیقا متناسب با نیازهای ما باشند. لازم به ذکر است که پیش از انتخاب نوع فناوری و نحوه جبرانسازی آن باید به تعداد فازهای این دستگاه ها توجه کرد. در واقع خرید استابلایزر سه فاز یا استابلایزر تک فاز باید قبل از هر چیز مورد بررسی قرار گیرد. اما انواع این استابلایزرها بنا به تکنولوژی به کار رفته در آنها، بدین شرح است:

  • استابلايزر رله‌اي: اين دسته از استابلايزرها در كاربردهاي كوچك و خانگي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. از وي‍ژگي‌هاي اين استابلايزرها مي‌توان به قيمت پايين، دقت خوب و سبك بودن وزن اشاره كرد. دقت استابلايزرهاي رله‌اي در حدود 5 درصد است. سرعت اصلاح جريان و همچنين طول عمر در اين نوع استابلايزر نسبت به ساير استابلايزرها پايين‌تر است.
  • استابلايزر سروو (Servo): اين نوع استابلايزر داراي ساختار سروومكانيزم يا به اصطلاح فيدبك منفي مي‌باشد. كاربرد استابلايزر سروو در مواقعي است كه مقدار ورودي جريان داراي شدت بالايي باشد. اما این دستگاه ها دارای استهلاک زیاد و طول عمر پایین می باشند.
  • استابلايزر استاتيكي (Static): استابلايزرهاي استاتيكي ساختار كاملا متفاوتي با دو نوع استابلايزر قبلي دارند. مديريت ولتاژ در اين دسته به دليل استفاده از ساختار پيشرفته دقت بسيار بالايي دارد. بر خلاف استابلايزرهاي سروو و رله‌اي هيچگونه قطعه متحركي در استابلايزرهاي استاتيكي وجود ندارد. به دليل سرعت و دقت بالاي اين نوع استابلايزر از آن‌ها در ورودي سيستم‌هاي حساس با ارزش بالا مانند استابلایزر ماینر استفاده مي‌شود.
  • استابلايزر تك فاز: امپدانس به كار رفته در استابلايزرهاي تك فاز كم پايدار است. اين نوع استابلايزرها داراي راندمان بالايي هستند. كاربرد استابلايزر تك فاز در مواردي است كه نياز به تصحيح سريع ولتاژ خروجي و حذف سنبله‌هاي سوئيچينگ موتور مي‌باشد و اساسا از برق تکفاز استفاده می شود.
  • استابلايزر سه فاز: سيستم حفاظتي اين نوع استابلايزر به اين صورت است كه اگر ولتاژ خروجي هر كدام از سه فاز نسبت به نول بيشتر از 240 VAC یا کمتر از 190 VAC باشد، جریان خروجی قطع شده و از آسیب به دستگاه جلوگیری می‌شود. این استابلایزرها مخصوص برق های سه فاز می باشند.

 

تفاوت ترانس، استابلایزر و محافظ برق

محافظ‌های برق دارای ساختار ساده‌ای هستند که شامل یک برد الکتریکی عادی می‌شوند. هنگام نوسانات، جریان خروجی قطع شده و پس از مدتی تاخیر مجددا وصل می‌شود. اما استابلایزرها سیستم‌های پیچیده با میکروکنترلرهای هوشمند هستند که نوسانات و نویزهای جریان ورودی را گرفته و یک جریان خروجی با ولتاژ ثابت به ما می‌دهند.

همچنین ترانس اتوماتیک به صورت پله‌ای کاهش یا افزایش ولتاژ را اصلاح می‌کند و همان خروجی مطلوب را به ما می‌دهد. در صورتی که محافظ برق توانایی اصلاح ازدیاد یا افت ولتاژ را ندارد و در یک دامنه خاص جریان را قطع می‌کند. در واقع کاری که یک استابلایزر برق انجام میدهد، توسط هیچ وسیله دیگری صورت نمی گیرد.

 

 

استابلایزر مناسب را از کجا تهیه کنیم؟

پس از بررسی کامل استابلایزرها و انواع آن، باید از تولید کنندگان معتبر این دستگاه ها خرید استابلایزر انجام گیرد. پرنیک به عنوان تنها تولید کننده استابلایزر تماما الکترونیکی دانش بنیان در ایران، سالها در این زمینه سابقه دارد. استابلایزر پرنیک با ضمانت تعمیر، تعویض و بازگشت وجه، این دستگاه ها را به تمام ایران ارسال میکند. برای مشاوره رایگان با کارشناسان پرنیک، کافیست با شماره تلفن 021-77035010 تماس بگیرید.

 

 

مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *