راهنمای استفاده از درایو هیتاچی SJ700

0
61626

درایو هیتاچی SJ700 ساخت شرکت هیتاچی، در محدوده توان بین ۴.۰ کیلو وات تا ۴۰۰ کیلو وات، با ولتاژهای ورودی سه فاز ۲۰۰ ولت و ۴۰۰ ولت ساخته میشود و برای کنترل موتورهای آسنکرون به صورت حلقه باز Loop Open بدون اتصال انکودر و به صورت حلقه بسته Loop Closed در صورت نصب کارت انکودر و اتصال انکودر به درایو، بکار میرود.

درایو هیتاچی SJ700 دارای ۹ ورودی دیجیتال ، سه ورودی آنالوگ ، یک ورودی برای اتصال PTC دمای موتور، یک خروجی پالسی PWM، یک خروجی رله ای و پنج خروجی ترانزیستوری با کلکتور باز می باشد. دارای دو اسلات برای اضافه نمودن کارت های توسعه همانند کارت انکودر و … و هم چنین دارای یک درگاه RS485 برای ایجاد ارتباط سریال با سایر تجهیزات کنترلی است. آموزش اینورتر در مدل های کوچک از این درایو هیتاچی، مقاوت ترمز دینامیکی، بین ترمینال های P و RB متصل می شود ولی برای مدل های با توان بالاتر باید از یک unit Braking که بین ترمینال های P و N نصب می گردد، استفاده کنید.
شکل زیر, روشهای اتصال ورودیهای دیجیتال را نشان میدهد .

مقاوت ترمز دینامیکی، بین ترمینال های P و RB متصل می شود ولی برای مدل های با توان بالاتر باید از یک unit Braking که بین ترمینال های P و N نصب می گردد، استفاده کنید.
شکل زیر, روشهای اتصال ورودیهای دیجیتال را نشان میدهد .

کی پد
سه مدل کی پد برای این درای، وجود دارد. یک مدل از کی پد به نام SRE-OPE برای درایوهای SJ700 مدل LFu و HFu کاربرد دارد. مدل دیگر از کی پد به نام S-OPE برای نصب بر روی درایو هیتاچی مدل HFE مناسب است و می توان به وسیله آن متغیرها را مشاهده و یا پارامترها را تغییر داد.

سه مدل کی پد برای این درای، وجود دارد. یک مدل از کی پد به نام SRE-OPE برای درایوهای SJ700 مدل LFu و HFu کاربرد دارد

نوع سوم از کی پد به نام unit copy مشهور است مدل OEX-SRW شما را قادر می سازد که پارامترهای موجود بر روی یک درایو هیتاچی را کپی کنید و این پارامترها را به درایو یا درایوهای دیگر، منتقل نمایید.

وع سوم از کی پد به نام unit copy مشهور است مدل OEX-SRW شما را قادر می سازد که پارامترهای موجود بر روی یک درایو هیتاچی را کپی کنید

از مدل SRE-OPE برای درایوها با استاندارد آمریکایی و از مدل S-OPE برای درایو هیتاچی با استاندارد اروپایی (بین المللی) استفاده می شود. جدول زیر، کاربرد هر کدام از کلیدهای روی کی پد درایو SJ700 را نشان می دهد.

گروه های اصلی پارامترها
به طور کلی، پارامترهای این درایو، در۹ گروه اصلی، دسته بندی شده است. گروه D به منظور نمایش مقادیر متغیرهای ولتاژ و جریان و سرعت و توان و …و گروه E نیز به منظور نشان دادن فالتها به کار می رود. عملکرد سایر گروه ها ، در جدول زیر، توضیح داده شده است.

نحوه استفاده از کلیدهای روی کی پد و تغییر پارامترها بدین ترتیب است که ابتدا اگر کلید Func را فشار دهید وارد گروه D خواهید شد (d001 (در این حالت با استفاده از کلید های جهت بالا و پایین، می توانید بین پارامترها در تمامی گروه D حرکت کنید. برروی پارامتر دلخواه که رسیدید دوباره کلید Func را فشار دهید، مقدار عددی درون آن پارامتر، نشان داده می شود. با استفاده از کلید Func و کلیدهای سمت بالا و پایین وارد سایر گروهها شوید و پارامتر دلخواه را پیدا نمایید . با کلیدهای سمت پایین و بالا می توانید مقدار متغیر را کم یا زیاد کنید . برای save شدن مقدار جدید در حافظه درایو، کلید STR را فشار دهید.

گروه اصلی D
این گروه، شامل پارامترها از d001 تا d090 است که متغیرهای درون درایو هیتاچی، شامل ولتاژ، جریان، توان، سرعت، وضعیت ترمینال های ورودی و خروجی ، دمای هیت سینک ، و … را به تصویر می کشد. جدول زیر چند تا از پارامترهای مهم این گروه را نشان می دهد.

گروه اصلی F
این گروه، شامل چند پارامتر اولیه و ساده مربوط به عملکرد درایو هیتاچی در زمان افزایش و کاهش سرعت و … می باشد . مهم ترین پارامترهای این گروه شامل

گروه اصلی A
اغلب پارامترهای مهم و اساسی درایو، در این گروه جای دارد. مرجع فرمان درایو، مرجع انتخاب سرعت، فرکانس مبنا، انتخاب ورودی های آنالوگ و تنظیم آن ها، انتخاب سرعت توسط ورودی های دیجیتال، روش کنترلی درایو، ترمز dc ، برخی تنظیمات PID ،الگوی شتاب مثبت و منفی و چند تنظیم دیگر را می توان در این گروه انتخاب و تنظیم نمود. جداول زیر، پارامتر A001 را معرفی می کند.

پارامتر A002 مرجع انتخاب فرمان درایو هیتاچی را مشخص می کند. این پارامتر، تعیین می نماید که درایو هیتاچی، از کجا فرمان حرکت می گیرد. جدول زیر، مرجع فرمان دهنده به درایو را مشخص می کند.

هم چنین پارامترهای A003 و A004 مقدار فرکانس مبنا و حداکثر فرکانس خروجی درایو را تعیین می نمایند. برای درایو هایی که با استاندارد اروپایی تنظیم می شوند هر دو مقدار بر روی ۵۰Hz تعیین شده است. ولی بسته به نوع کاربرد درایو، فرکانس A004 را می توان بین ۳۰ هرتز یا ۴۰۰ هرتز تنظیم نمود. مقدار پارامتر A003 برای تعیین شیب منحنی f/v به کار می رود و معمو ًلا همان مقدار ۵۰ Hz نگه داشته می شود.

مقدار فرکانس مبنا همواره مساوی یا کوچکتر از حداکثر فرکانس قرار می گیرد. پارامترهای A005 تا A017 برای تنظیم ورودی های آنالوگ به کار می روند.

سه ورودی آنالوگ برای درایو SJ700 در نظر گرفته شده است . ورودی O که ولتاژ آنالوگ بین صفر تا ۱۰ +ولت را برای کنترل سرعت درایو، می تواند دریافت کند . ورودی O2 که ولتاژ ورودی بین ۱۰ -تا ۱۰ +ولت را برای کنترل سرعت درایو، به کار می گیرد و ورودی OI که جریان ورودی آنالوگ را برای کنترل سرعت استفاده می کند .۲۰mA-4 ولتاژ و وفرکانس متناظر با هرکدام از ورودی های آنالوگ را می توانید در پارامترهای جدول زیر، تنظیم کنید.

اگر از ورودی های دیجیتال برای انتخاب سرعت درایو، استفاده می کنید پارامترهای A019 تا A035 برای انتخاب مدل و تعیین سرعت های مورد نظر به کار می رود . دوروش وجود دارد که در پارامتر A019 تنظیم می شود. اگر با استفاده از ۴ ورودی دیجیتال بخواهیم ۱۶ فرکانس مختلف را انتخاب کنید مقدار ۰۰=A019 قرار داده می شود . ۴ ورودی دیجیتال را در گروه پارامترهای C باید برای این منظور، پارامتر دهی (C001 to C008 ) . نمایید اما اگر می خواهید با ۷ تا از ورودی های دیجیتال ، ۷ سرعت متفاوت را برای درایو، مشخص کنید،
مقدار ۰۱=A019 تنظیم می گردد.

تنظیمات مربوط به فرکانس Jog را در پارامترهای A038 و A039 وارد کنید . فرکانس Jog ،یک فرکانس با اولویت حداکثر است که اگر یکی از ورودی های دیجیتال را برای فرمان Jog تنظیم نموده اید، با فعال کردن ورودی Jog ،تمامی سرعت های دیگر کنسل می شود و سرعت Jog به درایو و موتور، اعمال می گردد.

روش کنترلی درایو
پارامتر A044 روش کنترلی درایو را مشخص می کند. نوع loop open یا loop closed و… در این پارامتر تعیین می گردد.

ترمز dc
اگر به سیم پیچ های یک موتور سه فاز، به جای ولتاژ ac سه فاز، یک ولتاژ dc داده شود روتور در جای خودش قفل می شود. روش تزریق dc، نوعی روش برای ترمز موتورهای ac است . پارامترهای A051 تا A059 مربوط به ترمز dc است.

کنترل PID
پارامترهای A071 تا A079 مربوط به کنترل PID است.

الگوی شتاب مثبت و شتاب منفی
الگوی منحنی شتاب مثبت و منفی را در پارامترهای A079 و A098 می توان تنظیم نمود. پارامترهای A131 و A132 نیز برای تنظیم دقیق تر منحنی های مورد نظر به کار گرفته می شود.

پارامترهای A150 و A151 و A152 و A153 در کاربردهای آسانسوری ، نرخ شتاب در ابتدای Acc و Dec و در انتهای Acc و Dec را نشان می دهد.

گروه پارامترهای B
پارامترهای مربوط به ری استارت اتوماتیک فالت، عملکرد حفاظتی اضافه بار گرمایی موتور، حفاظت اضافه بار، سطح دسترسی به پارامترها، مقایسه کننده ها، بازگشت به تنظیمات کارخانه، فرکانس سوئیچینگ درایو، منحنی f/v با تنظیم دستی، مقاومت ترمز و کنترل ترمزمکانیکی و چند مورد دیگر از پارامترهای درایو در این گروه جای دارد.
پارامترهای از B001 تا B011 مربوط به ری استارت اتوماتیک فالت ها، می باشد. حفاظت اضافه بار حرارتی موتور، توسط پارامترهای B012تا B020 تنظیم می گردد. حفاظت موتور در برابراضافه بار، حداکثر اضافه بار و مدت مجاز برای اضافه بار و… در پارامترهای B021 تا B030 قابل تنظیم است. پارامتر B022 مقدار مجاز اضافه بار و B023 مدت زمان شتاب منفی و کاهش سرعت ، پس از وقوع خطای اضافه بار را معین می کند.

پارامتر B035 برای ایجاد محدودیت در جهت چرخش موتور می باشد. این پارامتر اگر برروی ۰۰ تنظیم گردد امکان چرخش موتور در هر دو طرف راستگرد و چپگرد وجود دارد. اما اگر بخواهیم موتور، فقط در یک جهت ، مجاز به چرخش باشد مقدار این پارامتر را ۰۱ یا ۰۲ قرار می دهیم. پارامتر B083 ،جهت تنظیم فرکانس سوئیچینگ کریر، می باشد . سرعت کلید زنی ترانزیستورهای igbt خروجی درایو را فرکانس کریر یا سوئیچینگ می نامند و مقدار این فرکانس بستگی به توان درایو هم دارد.

برای درایوهای در محدوده ۵.۷ و ۱۱ کیلو وات، مقدار فرکانس کریر را حدود ۸ کیلو هرتز قرار می دهند.

بازگشت به تنظیمات کارخانه
می خواهیم یک درایو SJ700 هیتاچی را بر اساس تنظیمات اروپایی (بین المللی) ، به تنظیمات کارخانه بازگردانیم. پارامتر B085 را برروی تنظیم ۰۱=Eur قرار دهید . پارامتر B084 را برروی ۰۱ یا ۰۱ قرار دهید تا تمامی پارامترهای این درایو، به تنظیمات کارخانه ، برگردد. کلیدهای سمت بالا و پایین را با هم فشار دهید . این سه کلید را رها نکنید. حالا همزمان ، برای سه ثانیه کلید Reset/STOP را هم بگیرید تا پارامتر b084 چشمک بزند. حالا کلید Reset/STOP را رها کنید. پارامترهای کارخانه سازنده ، بر اساس استاندارد اروپایی در حافظه درایو ، باز می شود.


B091 روش توقف موتور را مشخص می کند . در اکثر کاربرد ها ، نیاز است که سرع تموتور بر اساس یک شیب تعریف شده ، کاهش پیدا کند تا سرعت موتور به حداقل خود یا صفر برسد. برای این منظور ۰۰=B091 تنظیم می گردد. دربرخی کاربردها مثل فن و هواکش نیاز است که موتور و بار، بر اثر اینرسی خودشان بایستند و درایو ، نقشی در کاهش سرعت ندارد . بنابراین ۰۱=B091 (free run to stop) داده برای کنترل عملکرد فن خنک کننده ی درایو، پارامتر B092 کاربرد دارد . اگر فن درایو، همواره در حال کار باشد، عمر فن کم می شود می توان مقدار پارامتر B092 را روی ۰۱ قرار دارد تا فقط زمانی که درایو، در حال کار است، فن خنک کننده درایو، روشن شود.

از پارامترهای B095 و B096 برای کنترل مقاومت ترمز دینامیکی (Resistor Braking (و از پارامترهای ,B098 و B099 برای مشخص نمودن سنسور حرارتی موجود بر روی موتور که وظیفه حفاظت موتور در برابر داغ شدن را به عهده دارد استفاده می شود. پارامترهای B100 تا B113 در زمانی که بخواهیم منحنی f/v راخودمان مقدار دهی کنیم کاربرد پیدا می کند. مقدار پارامتر B044 باید روی ۰۲ قرارداده شده باشد.

ترمز مکانیکی
در جدول زیر، پارامترهایی را نشان می دهد که بر عملکرد ترمز مکانیکی که بر روی موتور نصب می گردد، تأثیردارند.

یکی از رله های خروجی درایو باید توسط پارامترهی گروه C به عنوان رله کنترل کننده ترمز مکانیکی روی موتور تعریف کنید.

پارامترهای گروه C
پارامترهای گروه C به منظور معرفی ترمینال های ورودی و تعیین عملکرد هر کدام از آن ها، هم چنین جهت معرفی ترمینال های خروجی به کار می رود.

هرکدام از پارامترهای C001 تا C008 می توانند یک مقدار عددی بین ۰۱تا ۷۵ داشته باشند که نوع عملکرد ترمینال در صورت فعال شدن را نشان می دهد. پارامترهای C011تا C019 نیز نوع کنتاکت ورودی برای ورودی های ترمینال های ۱ تا ۸ ازلحاظ بسته یا باز بودن کنتاکت (No یا Nc (را مشخص می کند. درحالت پیش فرض، همه کنتاکت ها، No محسوب می شود.

پارامترهای C021 تا C029 و خروجی های دیجیتال را تعریف می نماید

مقدار عددی که در پارامترهای C021 تا C029 قرار می گیرد می تواند عددی بین ۰۰ تا ۵۶ باشد که عملکرد هر خروجی را تعیین می نماید. با پارامترهای C031 تا C036 نیز می توان وضعیت خروجی ها را No یا Nc تعریف نمود . به منظور کالیبره نمودن ورودی ها ی آنالوگ ۰ و ۰۱ و ۰۲ نیز از پارامترهای C081 تا C123 استفاده کنید.

.

پارامترهای گروه H
پارامترهای موتور و اتوتیون، در گروه H قرار داد.

پس از انجام اتوتیون، چند پارامتر مربوط به موتور، محاسبه شده و در جدول پارامترها در H030 تا H034 جای خواهد گرفت.

.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here