می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

مشخصات فنی انواع بهترین روغن لحیم چیست؟

روغن لحیم یکی از ابزارهای مصرفی تعمیراتی است که بطور کلی باعث سهولت در فرایند لحیم کاری می شود. از روغن لحیم می توان برای استحکام بیشتر و جلوگیری از اکسیده شدن محل نیز اتصال استفاده کرد. این امر بگونه ایست که  هم زمان با تمیز کاری شیمیایی سطوح، از اکسیده شدن محل اتصال و […]

روغن لحیم یکی از ابزارهای مصرفی تعمیراتی است که بطور کلی باعث سهولت در فرایند لحیم کاری می شود. از روغن لحیم می توان برای استحکام بیشتر و جلوگیری از اکسیده شدن محل نیز اتصال استفاده کرد. این امر بگونه ایست که  هم زمان با تمیز کاری شیمیایی سطوح، از اکسیده شدن محل اتصال و نوک هویه نیز جلوگیری می کند. روغن لحیم تعمیرات موبایل یکی از بیشترین کاربرد در جاهایی که نیاز به ترمیم و اتصال مجدد دارد استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر روغن لحیم و استفاده آن در تعمیرات موبایل با ما همراه باشید.

 

کاربرد های روغن لحیم  در تعمیرات موبایل

 

کاربرد های روغن لحیم  در تعمیرات موبایل

قبل از شروع  تعمیر گوشی و پروسه لحیم کاری، قسمتی که نیاز به اتصال دارد را با کمی روغن لحیم آغشته می کنیم تا گرد و خاک و یا مواد اکسیده شده را در خود کاملا حل کند. دلیل اصلی این خاصیت ماده ای به نام کلوفن است که مواد زاید را دز خود حل می کند و بعد از لحیم کاری مایع سرد شده و قابل تمیز شدن است.

در هنگام لحیم کاری نوک هویه با حرارتی که دارد روغن لحیم را کنار زده و روغن لحیم مانند لایه ای محافظ از اکسیده شدن اتصال جلوگیری می کند.

امکان اکسیده شدن نوک هویه در استفاده طولانی وجود دارد. اکسیده شدن نوک هویه باعث می شود فرآیند لحیم کاری به سختی انجام شود و حتی اتصال نیز به درستی شکل نگیرد. از این جهت بهترین گزینه برای تمیز کاری نوک هویه می تواند روغن لحیم تعمیرات باشد.

به سادگی می توانیم ابتدا نوک هویه را گرم کنیم و در روغن لحیم قرار دهیم. سپس نوک هویه را بوسیله اسفنج مخصوص تمیز می کنیم. این عمل را  آن را می توانیم تا تمیز شدن کامل نوک هویه ادامه دهیم.

 

 

عملکرد روغن لحیم در تعمیرات موبایل

روغن لحیم با حل کردن اکسیدهای فلزی در خود به بهتر چسبیدن سیم لحیم ذوب شده در محل اتصال کمک می کند.این امر بگونه ایست که ابتدا در مایع لحیم پخش می شود و بعد روغن لحیم کاملا در محل اتصال حل می شود.

مقدار قلع و سرب موجود در روغن لحیم باعث می شود که روغن خاصیت رسانایی داشته باشد. این یعنی با استفاده از روغن لحیم هیچ گونه قطعی در محل اتصال بوجود نمی آید و حتی محل اتصال را محکم تر می کند.

از این رو پارچه مورد استفاده برای تمیزکاری محل اتصال باید کاملا خشک و تمیز باشد. بعد از لحیم کاری نیز بدلیل خاصیت رسانایی روغن لحیم، نباید هیچ اثری از روغن در قسمت محل اتصال وجود داشته باشد.

 ویژگی بهترین روغن لحیم  تعمیرات موبایل

روغن لحیم در واقع مخلوطی از روغن فلکس و خمیر قلع و سرب است. مقدار خمیر قلع و سرب بستگی به نوع شرکت سازنده می تواند متفاوت باشد ولی معمولا مقدار خیلی کمی سرب در آن ها وجود دارد.

یکی از ویژگی های یک روغن لحیم خوب نقطه ذوب پایین آن است. معمولا روغن لحیم باید نقطه ذوبی پایین تر از خمیر قلع داشته باشد چراکه با زودتر ذوب شدن نفوذپذیری بیشتری بوجود می آید. قدرت نفوذ روغن لحیم باعث استحکام بیشتر محل اتصال می شود.

بعد از اینکه روغن لحیم اکسیدها را در خود حل کرد باید تا پایان لحیم کاری بر سطح محل اتصال بماند تا به عنوان لایه ای محافظ و مانعی برای جلوگیری از اکسیده شدن عمل کند و بعد از سرد شدن هم باید تمیز شود.

سیم لحیم های امروزی موجود در بازار به نوعی دارای مغزی روغنی هستند که اصطلاحا به آن ها رزین پر هم گفنه می شود. بستگی به شرکت سازنده مقدار روغن لحیم می تواند تا 40% نیز باشد. وجود دود هنگام اتصال نوک هویه به سیم لحیم نشانه وجود روغن لحیم است.

توجه داشته باشید که روغن لحیم مایعی مصرفی است و بعد از یکبار حرارت دادن خاصیت خود را برای استفاده مجدد از دست می دهد.

بطور کلی کار در تعمیرات موبایل بدون فرآیند لحیم کاری غیر ممکن است. با استفاده صحیح از ابزارهای تعمیرات موبایل مانند روغن لحیم، کار تعمیرات موبایل اصولی تر و بهترانجام می شود.

 

 

 

 

مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

  1. رضا گفت:

    سلام من بعد از کلی جستجو به آب لحیم کاری بیلگین رسیدم که خیلی بهتر از روغن لحیم است. به نظرم ارزشش رو داره تست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *