می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

نمایش قدرتمند محصولات دانش بنیان کابل ابهر در نمایشگاه برق

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در حالی به کار خود پایان داد که پس از دو سال رکود کرونایی، امسال با استقبال قابل توجهی از سوی شرکت های فعال صنعت برق مواجه شده و بازدیدکنندگان بسیاری هم داشت. شرکت سیم و کابل ابهر هم امسال مانند سال های گذشته تلاش کرد حضوری […]

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در حالی به کار خود پایان داد که پس از دو سال رکود کرونایی، امسال با استقبال قابل توجهی از سوی شرکت های فعال صنعت برق مواجه شده و بازدیدکنندگان بسیاری هم داشت. شرکت سیم و کابل ابهر هم امسال مانند سال های گذشته تلاش کرد حضوری پررنگ، موثر و موفق در نمایشگاه صنعت برق داشته باشد و تصویری دقیق و روشن از پتانسیل ها، ظرفیت های تولید و توانمندی های فنی خود ارائه دهد.

مهندس علیرضا کلاهی، مدیرعامل شرکت سیم و کابل ابهر در خصوص اهداف و برنامه های این شرکت برای حضور سالانه در نمایشگاه بین المللی صنعت برق می گوید: خوشبختانه کابل ابهر به واسطه توانمندی ها و سابقه خوب خود، موقعیت تثبیت شده در وزارت نیرو و شرکت های زیرمجموعه اش دارد. به علاوه شرکت کابل ابهر نه تنها به عنوان یک سازنده موفق، بلکه در جایگاه یکی از ارکان های پیشبرد پروژه های توسعه ای این صنعت در حوزه های انتقال و فوق توزیع در بین کارفرمایان حوزه برق شناخته می شود. بر همین اساس ما تلاش می کنیم هر ساله به منظور تسهیل و تعمیق ارتباط منسجم و سازمان یافته با جامعه مخاطبمان به ویژه در حوزه مدیران شرکت های برق منطقه ای و توزیع، در نمایشگاه حضوری موثر و پررنگ داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه برگزاری سالانه نمایشگاه برق میزان اثربخشی آن را کاهش می دهد، می افزاید: من حتی در دوره ای که ریاست سندیکای صنعت برق ایران را عهده دار بودم هم بارها این مساله را با وزارت نیرو مطرح کردم که برگزاری سالانه این نمایشگاه، از اثربخشی آن می کاهد. اگر دوره برگزاری نمایشگاه های مطرح صنعتی در سراسر جهان را بررسی کنیم در می یابیم که عمده این نمایشگاه ها به فاصله دو یا سه سال برگزار می شوند.

مدیرعامل شرکت کابل ابهر در ادامه تاکید بر لزوم بازنگری نحوه و زمان برگزاری نمایشگاه برق، اذعان می کند: صنعت پلیمر جزو صنایعی است که تحولات فنی و تکنولوژیک بسیار پرشتابی دارد. با این حال نمایشگاه K در دوسلدورف آلمان به عنوان مهمترین رویداد صنعت پلیمر هر سه سال یکبار برگزار شده و معمولا با استقبال بی نظیری از سوی فعالان این حوزه مواجه می شود. نمایشگاه صنعت سیم و کابل و نیز نمایشگاه هانوفر که معروف‌ترین نمایشگاه صنعت جهان است، هم به صورت دوسالانه برگزار می شوند.

کلاهی خاطرنشان می کند: اگر نمایشگاه بین المللی برق و در نگاهی کلی تر نمایشگاه های صنعتی کشور با فاصله بیشتری برگزار شوند، ضمن اینکه جذابیت بیشتری برای فعالان صنعتی خواهند داشت، این فرصت را برای شرکت ها فراهم می کنند که با قدرت بیشتری در نمایشگاه حاضر شده، بر روی محصولات جدید کار کنند و حرف تازه تری برای گفتن داشته باشند.

این فعال اقتصادی در ادامه حضور در نمایشگاه برق را فرصت مغتنمی برای معرفی محصولات دانش بنیان کابل ابهر برمی شمرد و می گوید: ما تلاش کردیم در این فرصت چهار روزه پتانسی ها، ظرفیت ها و همچنین روند ارتقا و بهبود محصولات دانش بنیان شرکت را برای مشتریان و بازدیدکنندگان به نمایش بگذاریم. یکی از این محصولات کابل‌های فشار قوی با روکش آلومینیوم خرطومی هستند. این نوع کابل ها به دلیل ضخامت بالای روکش خود، از کابل در مقابل نفوذ رطوبت محافظت می کند. ضمن اینکه علیرغم ضخامت لایه آلومینیوم، انعطاف کابل به طور کامل حفظ می شود.

او در ادامه تصریح می کند: استفاده از این نوع کابل فشار قوی این امکان را برای شرکت های برق منطقه ای فراهم می کند که کابل ها میلیارد تومان محاسبه می شود،  را به صورت مستقیم دفن کنند. به این ترتیب از این پس نیازی به احداث تونل که هزینه هر کیلومتر آن به صورت متوسط 80 میلیارد تومان هزینه در بر دارد، نخواهد بود. وقت آن رسیده که وزارت نیرو و شرکت‌های برق منطقه‌ای بپذیرند که دوران کابل‌های روغنی به پایان رسیده و باید جسارت استفاده از تکنولوژی های جدید را داشته باشند. هزینه استفاده از کابل های فشار قوی با روکش آلومینیوم تقریبا یک دهم هزینه استفاده از کابل های روغنی است و می تواند هزینه تمام شده طرح های توسعه ای وزارت نیرو را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت کابل ابهر در بخش دیگری از صحبت های خود به تولید نوع خاصی از کابل ها که عمدتا در پروژه های نفتی مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره می کند و می گوید: این کابل ها که روکش پلی آمید دارند و یکی دیگر از محصولات دانش بنیان شرکت کابل ابهر هستند، کاربرد بسیاری در صنعت نفت دارند. در حقیقت به دلیل جنس سخت پلی آمید، این نوع کابل را در مقابل نفوذ مواد شیمیایی و همچنین حمله حشرات موذی‌ای مثل موریانه که در مناطق جنوبی کشور به شکل گسترده ای وجود دارد، حفاظت می‌کند.

کلاهی با بیان اینکه کابل ابهر اولین آزمایشگاه روتین تست کابل‌های 400 کیلوولت را در کشور راه اندازی کرده، خاطرنشان می کند:  این آزمایشگاه زمینه را برای تست مداوم قرقره های کابل های فشار قوی، فراهم می کند. ما در کابل ابهر برای اولین بار موفق شدیم در این امکانات را  در حوزه تست کابل های فشار قوی در کشور ایجاد کنیم.

مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *