می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

پی ال سی چیست؟

کلمه PLC مخفف Programmable Logic Controller  می باشد و به نوعی کنترل کننده منطقی برنامه پذیر می‌باشد. امروزه در بخش‌های صنعتی این کنترل‌کننده نقش مهمی در مدیریت و برنامه‌ریزی دارد و منجر به بهتر شدن فرایند در این بخش می گردد. حال می خواهیم به مزایا و کاربردهای این وسیله بپردازیم:       مزایای […]

کلمه PLC مخفف Programmable Logic Controller  می باشد و به نوعی کنترل کننده منطقی برنامه پذیر می‌باشد.

امروزه در بخش‌های صنعتی این کنترل‌کننده نقش مهمی در مدیریت و برنامه‌ریزی دارد و منجر به بهتر شدن فرایند در این بخش می گردد.

حال می خواهیم به مزایا و کاربردهای این وسیله بپردازیم:

 

 

 

مزایای استفاده از PLC

همانطور که گفتیم استفاده از PLC با عکس مدیریت بهتره ماشین های صنعتی می شود. استفاده از این دستگاه روش های سنتی مدیریت ماشین آلات صنعتی را منسوخ کرده و دیگر نیاز به نیروی انسانی وجود ندارد و این ماشین آلات به صورت اتوماتیک و با استفاده از دستور های PLC کار می کنند.

یکی دیگر از مزایای این دستگاه عیب یابی بسیار آسان است؛ در سیستم های صنعتی برای عیب یابی یک دستگاه می‌بایست قطعات مختلف مورد بررسی فراوان قرار گیرند در حالی که با کمک PLC این کار به صورت هوشمند تشخیص داده می‌شود و می توان مشکل ایجاد شده را به صورت سریع تر شناخته و رفع نمود.

به علاوه می‌توانید با مشاهده قیمت تور ارمنستان برای یافتن ‌‍دستگاه یا قطعات آن به این کشور سفری به صرفه داشته باشید. همچنین استفاده از این دستگاه توانایی افزایش بازدهی یک ماشین تولیدی را نیز دارد و در کنار آن کیفیت محصولات نیز حفظ می‌شود.

در نتیجه با استفاده از این کامپیوتر داخلی می توان پروژه موفق تر و راحت تری را راه اندازی کرد.

به طور کلی مزایای PLC عبارتند از:

  • موجب صرفه جویی فراوان در هزینه می گردد.
  • از آنجایی که این کامپیوتر استهلاک مکانیکی ندارد، بنابراین علاوه بر طول عمر بیشتر، نیازی به سرویس و تعمیرات دوره ای نیز ندارد.
  • مصرف انرژی PLC بسیار کمتر از مدارهای رله ای می باشد.
  • نویز های صوتی الکتریک ایجاد نمی کند.
  • عیب یابی مدارات کنترل با PLC سریع و آسان است و معمولاً خود این دستگاه دارای برنامه عیب یاب می‌باشد.

 

 

 

 

کاربردهای PLC

 

این دستگاه در صنایع خودروسازی، از جمله سیستم های رنگ پاش، سیستم های سوراخکاری، سیستم های اتصال قطعات، تست قطعات و تجهیزات، پرس های اتوماتیک و… کاربرد بسزایی دارد.

همچنین دستگاه در صنایع شیمیایی مانند سیستم های مخلوط کننده و دستگاه های ترکیب کننده مواد با یکدیگر نقش مهمی دارند.

دستگاه PLC در بسته‌بندی، عصاره گیری و انواع کارهای صنایع غذایی نیز کاربری جالب و مهمی را داراست.

دیگر کاربردهای این دستگاه در صنایع فولاد و ذوب آهن، صنایع حمل و نقل(تجهیزات حمل و نقل و نوار نقاله و…)، صنایع ساختمانی(روشنایی خودکار، بالابر، کنترل هوا)و صنایع تبدیل انرژی(سیستم های بازیافت گاز، بازیافت تصفیه، ایستگاههای تقویت فشار گاز و…) به طور کلی اکثر ماشین آلات صنعتی می باشد.

 

 

 

قیمت PLC

 

این قطعه انواع مختلفی دارد و هرکدام قابلیت‌ها و قیمتهای متفاوتی را دارا می باشند که می توانید بسته به میزان کارایی و هزینه مد نظر خود این قطعه را تهیه و از آن استفاده کنید.

مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *