می‌دونستی می‌تونی همین الان آموزش "PLCmen شدن" خودتو شروع کنی؟!

بزن برییییم!
ورود و ثبت نام

کاربرد کمپرسور اینورتر در سیستم‌های تهویه هوای مطبوع یا داکت اسپلیت چیست؟

سیستم سرمایش و گرمایش یک ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بین اغلب افراد به دنبال یک سیستم مقرون بصرفه و با کیفیت هستند که پاسخگوی نیازهای آنان باشد. سیستم‌ داکت اسپلیت یک گزینه کاربردی و اقتصادی برای مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری است. کمپرسور یکی از مهمترین اجزای داکت اسپلیت است که […]

سیستم سرمایش و گرمایش یک ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بین اغلب افراد به دنبال یک سیستم مقرون بصرفه و با کیفیت هستند که پاسخگوی نیازهای آنان باشد. سیستم‌ داکت اسپلیت یک گزینه کاربردی و اقتصادی برای مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری است.

کمپرسور یکی از مهمترین اجزای داکت اسپلیت است که در کارایی آن نقش مهمی دارد. اما کاربرد کمپرسور چیست؟ آیا انواع مختلفی دارد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا درباره کمپرسور به صورت کامل صحبت کنیم.

 

کمپروسور اینورتر

 

کمپرسور چیست؟

کمپرسور مهم‌ترین جز یک سیستم داکت اسپلیت است که مانند یک موتور برای بکار انداختن سیستم عمل می‌کند. کمپرسور معمولا در یونیت خارجی سیستم‌ داکت اسپلیت، VRF، اسپلت دیواری یا ایستاده قرار می‌گیرد.

بطورکلی، کمپرسور وظیفه افزایش فشار و دمای مبرد را بر عهده دارد و مبرد را در سیستم به گردش در می‌آورد. برای مثال، در کمپرسورهای کولرگازی، مبرد R22 یا R410  به حرکت در می‌آید و در سیکل تبرید تراکمی، از کمپرسور به منظور افزایش فشار و دمای مبرد استفاده می‌شود.

با انواع ساختار کمپرسورها آشنا شوید

هنگام خرید یک سیستم تهویه هوای مطبوع باید به نوع کمپرسور توجه کنید. چرا که شرایط آب و هوایی مناطق مختلف در عمر و کارایی دستگاه تاثیر گذار است. در ادامه، ما به معرفی انواع این کمپرسورها می‌پردازیم:

کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی از قدیمی‌ترین نوع کمپرسورها هستند که در کولرگازی و یخچال استفاده می‌شوند. عملکرد این کمپرسور به گونه‌ای است که گاز مبرد به داخل محفظه مکیده می‌شود و بعد از متراکم شدن، با فشار به سیکل سرمایش منتقل می‌شود. ظرفیت این کمپرسورها بین 18000  تا 36000 Btu/h است که برای مناطق جنوبی و مرکزی ایران مناسب است.

کمپرسور پیستونی قیمت نسبتا ارزان و کاربرد گسترده‌ای دارد. اما مصرف برق آن بالاست و راندمان مطلوبی ندارد.

کمپرسور روتاری یا دوار

در کمپرسور روتاری، مکش گاز مبرد با چرخش 360 درجه تیغه‌ها انجام می‌شود. بطوری که ابتدا گاز وارد محفظه شده و با چرخش و کاهش حجم مخزن، گاز فشرده شده به سمت خروجی مخزن هدایت می‌شود. کمپرسور روتاری قابلیت نصب سیستم اینورتر را دارد که در مصرف برق صرفه جویی می‌کند و راندمان را افزایش می‌دهد.

ظرفیت این کمپرسورها 7000 تا 36000 Btu/h است. کمپرسورهای روتاری در مقابل گرمای خیلی زیاد مقاومت ندارند و به همین دلیل برای مناطق شمالی و شمال غربی مناسب‌اند.

کمپرسور مارپیچی یا اسکرال

یکی از جدیدترین کمپرسورها، اسکرال یا مارپیچی است. در این کمپرسور دو صفحه ثابت و متحرک مارپیچ وجود دارد که در جهت مخالف هم حرکت می‌کنند و مبرد را به سمت خروجی می‌برند.

ظرفیت این کمپرسورها 24000 تا 96000 Btu/h است و برای تمام مناطق معتدل و گرمسیر قابل استفاده هستند. کمپرسور اسکرال مصرف برق بهینه و عمر و راندمان بیشتری دارد. اما قیمت آن نسبت به بقیه کمپرسورها کمی بیشتر است.

کمپرسور اسکرو یا پیچی

کمپرسورهای اسکرو حجم بیشتری از هوا را متراکم می‌کنند. در این کمپرسورها، دو پیچه نر و ماده درون یک سیلندر قرار گرفته‌اند. با چرخش این پیچه‌ها فاصله بین مولکول‌های مبرد کاهش پیدا می‌کند و مبرد را به جلو حرکت می‌دهد.

 

کمپروسور اینورتر

 

با انواع کمپرسورها از نظر مصرف برق آشنا شوید

در مقاله‌ای از داکتینو درباره کاهش مصرف برق داکت اسپلیت می‌خوانیم: ” کنترل مصرف انرژی، یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی و اجرا سیستم‌های تهویه مطبوع بشمار می‌آید. . لذا، دستگاهی که تهیه می‌کنیم باید کمپرسوری داشته باشد که از نظر مصرف انرژی، کم مصرف باشد” پس .هنگام خرید داکت اسپلیت مناسب، علاوه بر اینکه باید به تک فاز بودن یا سه فاز بودن برق دستگاه دقت کنید، باید مصرف برق آن را هم در نظر بگیرید. در ادامه این مقاله، میزان مصرف برق کمپرسورهای مختلف بررسی شده است.

 

کمپرسور دور ثابت

در کمپرسورهای دور ثابت، دستگاه همیشه با حداکثر توان کار می‌کند و با هر بار روشن و خاموش شدن دستگاه، برق با شدت جریان ثابت و مشخصی مصرف می‌شود.

کمپرسور اینورتر یا دور متغیر

در کمپرسور اینورتر، دور موتور دستگاه بسته به دمای محیط تهویه شونده تغییر می‌کند. در نتیجه دستگاه با دور کم یا زیاد یا متوسط در حال کار است و دائم خاموش و روشن نمی‌شود. کمپرسورهای اینورتر علاوه بر اینکه مصرف برق را 20 تا 40 درصد کاهش می‌دهند سر و صدای کمتری هم دارند.

کمپرسور اینورتر دیجیتال:

در این نوع کمپرسور برای کنترل جریان برق از یک برد دیجیتال استفاده می‌شود تا با بالا و پایین شدن دما، مصرف برق را تنطیم کند.

کمپرسور اینورتر واقعی:

در این کمپرسورها، الکتروموتوری که وظیفه چرخاندن سیستم را دارد، به اندازه‌ای که برق مصرف می‌کند آمپر می‌گیرد.

 

کمپروسور اینورتر

 

کمپرسور اینورتر در چه سیستم‌هایی به کار گرفته می‌شود؟

کمپرسورهای اینورتر در انواع مختلفی از دستگاه‌ها استفاده می‌شوند. برای مثال دستگاهVRF ، یونیت هوای یکپارچه یاRooftop Package ، مینی چیلرهای تراکمی، اسپلیت دیواری، اسپلیت ایستاده و داکت اسپلیت استفاده می‌شود.

داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

در مقاله‌ای از داکتینو می‌خوانیم: ” داکت اسپلیت اینورتر نوعی کولر گازی است که مثل داکت اسپلیت‌های دیگر از اعضای مختلفی مثل کمپرسور، لوله مویی، کندانسور و اواپراتور تشکیل می‌شود. تفاوت این نوع داکت اسپلیت این است که در آن از کمپرسور متفاوتی استفاده می‌شود. در داکت اسپلیت اینورتر از کمپرسور دور متغیر (اینورتر) استفاده می‌شود.”

همچنین استفاده از یک داکت اسپلیت با کمپرسور اینورتر مصرف برق ساختمان را کاهش داده و هنگام استفاده، فشار زیادی به سیستم برق ساختمان وارد نمی‌شود.

 

کمپروسور اینورتر

 

مزایا و معایب داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های داکت اسپلیت اینورتر آن است که هنگام روشن شدن دستگاه، آمپر بسیار پایینی را از شبکه برق ساختمان دریافت می‌کند. به همین منظور، هنگام روشن شدن داکت اسپلیت، جریان برق ساختمان با افت فشار و اختلال مواجه نمی‌شود.

اما از معایب داکت اسپلیت اینورتر هم باید به قیمت بالای آن اشاره کنیم. چرا که اختلاف هزینه اولیه برای خرید سیستم داکت اسپلیت معمولی با اینورتر حدودا بیشتر از 20 میلیون تومان است.

هنگام خرید داکت اسپلیت اینورتر به چه چیزی توجه کنیم؟

داکت اسپلیت اینورتر باید به طور مداوم روشن بماند تا عملکرد مطلوبی داشته باشد. بنابراین باید به ظرفیت دستگاه و متناسب بودن آن با محل تهویه شونده، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

برای مثال، دمای داکت اسپلیت را روی 25 درجه تنظیم کرده‌ایم. در این حین، داکت اسپلیت، دما را به میزان مطلوب رسانده و کمپرسور با آمپر کم کار خود را ادامه می‎دهد. با گرم شدن هوای محیط، کمپرسور دوباره با برق 12 یا 14 آمپر شروع به کار می‌کند و تا بعد از خنک شدن محیط، روی 9 آمپر ثابت می‌شود.

در نتیجه، اگر داکت اسپلیت متناسب با ظرفیت هوای تهویه شونده انتخاب نشود کمپرسور در حالت مصرف برق 3، 4 یا 9 آمپر قرار نمی‌گیرد و همیشه در حال کار کردن با بیشترین توان خود است. بنابراین، عمر دستگاه کم می‌شود و داکت اسپلیت اینورتر، مصرف برق بسیار بالاتری خواهد داشت.

جمع بندی

استفاده از داکت اسپلیت یک سیستم قدرتمند و بهینه  برای سرمایش و گرمایش محیط است که مصرف برق و آب را در مجتمع‌های مسکونی و مراکز تجاری و اداره به شدت کاهش می‌دهد. اما، هنگام خرید سیستم داکت اسپلیت بهتر به ظرفیت دستگاه، میزان برق مصرفی، ابعاد، راندمان و نوع عملکرد دستگاه دقت کنید. همچنین، یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های داکت اسپلیت، کمپرسور آن است که انواع مختلف آن در شرایط متناسب خود، کارایی بهتری دارند.

مهندس محمدرضا محربی

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی PLC می‌بود تا علاوه بر یادگیری ساده‌تر PLC، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده می‌کردم. آن آرزو، اکنون، “PLCmen” نام دارد. بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم: برای من، PLC تنها یک کار نیست؛ یک ماشین تبدیل رویا به واقعیت است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *