سرومکانيسم یا سرو چيست؟
- در کاربردهاي مدرن، واژه سرومکانيسم یا سرو(خود تنظيم) يا سرو مکانيسم (مکانيزم خود تنظيم) به يک سيستم کنترلي فيدبک که متغير کنترل شونده، موقعيت يا مشتق موقعيت مکانيکي به عنوان سرعت و شتاب است، محدود مي شود.
- يک سيستم کنترلي فيدبک، سيستم کنترلي است که به نگهداشتن يک رابطه مفروض بين يک کميت کنترل شده و يک کميت مرجع، با مقايسه توابع آنها و استفاده از اختلاف به عنوان وسيله کنترل منجر مي شود.
- سرومکانيسم یا سرو یک وسیله مکانیکی موتوری است که می توان آن را طوری به کار برد که بازو یا چرخی را که متصل به شفت آن است در جهت و اندازه دلخواه با سرعتی که مد نظر است جا به جا کند.
- سروموتور ها باید به صورت حلقه بسته به کار گرفته شوند. در تمام سرو موتورها یک سنسور موقعیت وجود دارد که موقعیت خروجی را به ولتاژ تبدیل کرده و در ادامه این ولتاژ از مقدار ولتاژ اعمالی به موتور کم می شود.
پیشنیازهای مورد نیاز:
نام فایل: مکاترونیک AC Servo motor و AC Servo Driver
تعداد اسلاید: 58
زبان آموزش: فارسی
فرمت فایل: پاورپوینت
برای دانلود PDF مکاترونیک AC Servo motor و AC Servo Driver بر روی لینک زیر کلیک کنید.
قسمتی از آموزش مکاترونیک AC Servo motor و AC Servo Driver
تفاوت ها ی یک سروو موتور با موتور عادی
- فیدبک سرعت
- اینرسی کم
- قطر کم
- طول زیاد
- کنترل موقعیت و سرعت زاویه ای
- سرعت بالا
پاسخ سرعت این موتورها بسیار زیاد است. و لذا باید اینرسی (لختی)آنها کم باشد. درنتیجه قطر این ماشین ها کم بوده ولی طول آنها نسبتاً زیاد است.
آیا میتوان یک موتور عادی را به سرو تبدیل کرد؟؟؟
- پاسخ این است که اگر منظور ما از سرو موتور تنها فیدبک دار بودن و قابلیت کنترل سرعت و موقعیت خروجی باشد این کار با تقریب خوبی ممکن است.
- لازمه ی این کار کوپل کردن یک انکودر یا هر سرعت سنج دیگری به شفت موتور است تا به عنوان فیدبک جهت کنترل سرعت و موقعیت در مدار درایور مورد استفاده قرار گیرد.
- اما مشکل اینرسی و عدم شتابگیری سریعی که در موتور های بزرگ وجود دارد نیاز به تغییر در ساختار و اندازه ی روتورو استاتور و سیمبندی های آن دارد که عملاً ممکن نیست.
نظرات