خازن هاي قدرت: اولين بار ويليام گيلبرت در قرن هفدهم از كلمة الكتريسيته براي ناميدن نيروي ناشي از سايش برخي اجسام ستفاده كرد. او همچنين تفاوت الكتريسيته و مغناطيس را درك نمود. در سال 1729، استفان گری هادي الكتريكي را شناسايي كرد. چارلز دوفي در سال 1733 براي اولين بار ايدة ميدان الكتريكي دافع را تشريح كرد. در سال 1745، دانشمند ديگري در زمينة رياضي و فيزيك در دانشگاه ليدن در هلند، نگهدارندة بار الكتريكي را اختراع كرد. او آزمايش خود را با يك پارچ شيشهاي انجام داد كه بعدها «پارچ ليدن» نام گرفت.
برخي معتقدند كه مخترع خازن، يك آلماني بوده است. اولين خازن، پارچي شيشهاي بود كه نصف آن با آب پر ميشد و در آن با يك چوب پنبه مسدود ميگشت. از بين چوب پنبه سيمي فلزي به درون پارچ ميرفت. سيم فلزي با منبع توليد الكتريسيته ساكن تماس پيدا ميكرد و پارچ باردار ميشد. قرار گرفتن هر هادياي در نزديكي سيم يا تماس با آن باعث تخليه شدن خازن ميشد.
مهندسین دیگر مطالب زیر را مشاهده کرده اند:
به اين خازنها، خازن هاي مسطح يا «مربعهاي فرانكلين» گفته ميشد. آزمايش هاي بعدي او منجر به اختراع روشي براي اندازه گيري ظرفيت خازن شد. خازن هاي صفحه هاي كه او به كار ميبرد، حدود 130 سانتيمتر قطر داشتند و دو عدد لاستيك با آن تماس داشت. هادي هاي اصلي دو استوانه برنجي بود كه به استوانة سومي وصل ميشد و طول آنها به 4 متر ميرسيد. سطح تماس خازن حدود 1 متر مربع بود. در شرايط بهينه، هر دور گردش صفحه 10 تا 12 جرقه به طول 5/2 سانتيمتر ايجاد ميكرد. به راحتي ميتوان جرقههايي به طول 25 تا 35 سانتيمتر به وجود آورد. 1 اولين بار، فاراده متوجه شد كه حركت آهنربا در يك سيمپيچ باعث توليد جريان ميشود. اين كشف منجر به توليد ماشينهاي دوار مانند دينام، ژنراتور، و موتور شد. واحد ظرفيت خازن، به ياد او فاراد انتخاب شد. برخي از اختراعاتي كه منجر به توليد خازن شد. چند صده طول كشيد تا خازن اختراع شود. ساختمان ساده يك خازن از دو صفحه فلزي كه با لايهاي عايق ( ديالكتريك) از هم جدا شدهاند تشكيل مي شود.
نام فایل: خازن هاي قدرت
فرمت فایل: PDF
تعداد صفحات: 324 صفحه
زبان آموزش: فارسی
برای دانلود pdf کامل خازن هاي قدرت بر روی لینک زیر کلیک کنید.
نظرات